”Fab 5” handlar om ett team av män som alla är gay och experter inom områden som mat och vin, skönhetsvård, inredning, mode och kultur. Deras veckouppdrag är att använda alla sina verktyg för att förfina och göra
heterosexuella killar bättre.
”Fab 5” har slagit alla tittarrekord på kabel-TV-kanalen Bravo under dess 22-åriga historia. Bravo ägs av NBC och framgångarna har också fått NBC att göra sina egna specialprogram.
De fem killarna, Ted Allen, Kyan Douglas, Thom Filicia, Carson Kressley och Jai Rodriquez, med sin lätt hysteriska men samtidigt godhjärtade stil, har gjort sensation på amerikansk TV. ”Fab 5” täcker omslaget av den amerikanska veckotidningen ”Entertainment Weekly” just nu.
Serien dominerar amerikanska medier med hänförda recensioner: För att citera
Newsweek:
”På bara tre veckor har Bravos ”Queer Eye for the Straight Guy”, en extremt underhållande reality-show, blivit sommarens mest omtalade TV-serie”.
Eller San Jose Mercury:
”Som ett team av superhjältar kommer denna kvintett av gaykillar. De har ett uppdrag, och är skickliga på stil, smak och klass. De ger sig ut för att rädda sina hopplösa heterosexuella bröder i stort behov av att göras om”.
– Vi hade tänkt hemlighålla inköpet till vår höstpresentation, men när nyheten om att vi förvärvat rätten till ”Fab 5” plötsligt idag publiceras av Hollywood Reporter och skickas ut på den internationella nyhetsbyrån Reuters kan vi inget annan än med glädje berätta att det är sant, säger HC Ejemyr VD
för TV3 Sverige.
TV3 har köpt in de 20 första avsnitten som börjar visas i Sverige, Norge och Danmark i höst.
Bravo är även Tv-kanalen som visar dokusåpan ”Boy meets Boy” i USA. En slags ”Bög bachelor” där en kille ska välja ut sin drömprins bland 15 trånade singelkillar. Problemet är bara att några av dessa killar är skådisar och inte alls homosexuella. Programmet har även det blivit en succé, men ännu inte köpts in av någon svensk kanal.

Publicerad: 2003-08-12 11:00:51