Konst
Från Tjeckien till Malmö via Lund, Stockholm och Kairo så har vägen sett ut för skulptören Karel Becvar. Via offentliga utsmyckningar och otaliga utställningar av sina brons-, glas-, betong- och ibland även isskulpturer har han sprittsina verk runt om i Europa.
Och fyra specialdesignade glasgravyrer ståtar numera hemma hos Elton John.
Allt i livet är en slump egentligen.
Orden kommer från Karel Becvar, som svar på frågan hur det kom sig att han hamnat just här. Resan mot denna skånska arbetarstad har präglats av slump och började i Prag på slutet av åttiotalet, hans dåvarande hemstad. Han träffade sin pojkvän Staffan Wieslander av en slump då denne mellanlandade i Prag på väg hem från Egypten. Några år senare bor de båda i Malmö, efter att flyttlasset gått mellan såväl Lund, Stockholm som Kairo.
Något som inte är en slump är Karel Becvars yrkesval. Han säger själv att han hållit på med konst långt innan han började på Prags Högskola för Brukskonst. Även om han aldrig studerade med siktet intställt på att bli skulptör det han sedan många år faktiskt livnär sig som.
Från början tänkte jag aldrig att jag skulle hålla på med offentliga skulpturer. Jag hade en slags överdriven respekt inför skulptörer att de var färdiga konstnärer med klara livsfilosofier och åsikter. Det var mina kamrater som studerade skulptur, medan jag själv ägnade mig åt keramik, smycken, design och brukskonst, säger han, skrattar och berättar att det numera är ombytta roller idag är det han som är skulptören och vännerna brukskonstnärer.
Listan på Karel Becvars utställningar är lång: Han har gjort offentliga utsmyckningar och ställt ut på olika gallerier runt om i Sverige och Tjeckien, liksom i Tyskland och Egypten.
Och Kairo kom han till, ja, tänka sig av en slump.
Vi hade problem att hitta lägenhet i Stockholm och bestämde oss därför att istället åka till Kairo för att jobba ett par månader.
Och jobbade gjorde han först med egen utställning, och ett drygt halvår senare kom han även att delta i den fjärde Internationella Konstbiennalen. Med plirande ögon och skratt på lur berättar han att hans konst inte alls uppskattades av biennalens besökare.
Jag har alltid beundrat konst från medelhavsområdet, som exempel egyptisk, arkaisk-grekisk och assyrisk, och jag har ofta använt mig av det i mitt eget arbete. Det jag visade vid biennalen var skulpturer som var lite ironiska i stilen vilket tolkades som att jag drev med deras konst-och kulturarv på ett ytligt sätt, säger han och tillägger att en besökare till och med ringde hem till honom och sade håll käften eller försvinn.
En uppmaning som inte fick honom, eller hans konstnärlighet, på fall. Snarare tvärtom.
Jag tycker man känner i hela kulturlivet att folk är trötta. Överallt är det bilder, ständigt är musiken på och på kvällarna flimrar tv:n därhemma.
Han menar att all den estetiska information vi ständigt matas med gör att vi riskerar att bli både döva och blinda inför att uppleva något djupt.
Lyckas man påverka någon betyder det att ens konst fortfarande har sin styrka och då spelar det faktiskt inte någon roll om mina skulpturer gör folk glada eller upprörda.
En som definitivt inte blivit upprörd av att se Karel Becvars skulpturer är Elton John. Det hela började med att Karel Becvar under tre år arbetade som designer på ett glasbruk i Tjeckien, ett glasbruk varifrån Elton John ett antal år senare köpte skulpturer. Och ville beställa fler. Varpå Karel Becvar ritade en rad skisser på olika kristallblocksskulpturer med gravyrer som alla höll sig kring temat unga män från antiken.
Jag skickade flera skisser till honom och han valde ut en han ville ha. Men när jag sedan gjort färdigt fem stycken slutade det med att han köpte fyra av dem.
Utställningen med Karel Becvars och Staffan Wieslanders konst visas den 4-29 maj. Se QX Guide för öppettider.
Staffan Wieslander visar foto på textil med motiv av män från Egypten, Kuba och Georgien, liksom män i barer.
Källa: Galleri Embla
Publicerad: 2002-05-04 01:00:00
Uppdaterad 2020-11-14