Media
– QX Förlag vänder sig till en för marknaden mycket attraktiv målgrupp bland annat eftersom den tenderar att ha högre utbildning och inkomst än genomsnittsbefolkningen, säger Ulrika. Vidare lever gruppen i en mer trendmedveten miljö och
är tidig med att anamma ny teknik och nya stilar utan att för den delen ge efter på kvalitetskrav.
Ulrika har ett förflutet bland annat som VD, projektledare, marknadsförare och konsult. Hon har varit verksam inom såväl privat- som offentlig sektor och innehaft ett antal styrelseuppdrag.
– Riktade marknadsinsatser gentemot QX målgrupp är än så länge få, säger Ulrika. Det beror delvis på okunskap om målgruppens ekonomiska potential, dels på feghet. Man har varit mer framåt på utländska marknader som till exempel USA och UK.
QX Förlag har idag Johan Glassel anställd för att arbeta med annonsförsäljning. Med Ulrika Lahne blir marknadsdelen av förlaget förstärkt.
– Vi ser tiden som mogen för att ta i med kraft för förlaget, säger Jon Voss. Tidningen QX fortsätter att öka såväl sin distribution som i antalet nya annonsörer. Satsningen på Qruiser har gett såväl QX.se som Corky.nu ett rejält uppsving och vi har precis kunnat se utgivningen av tidningen Straights tionde nummer. I början av maj ges dessutom sjunde utgåvan av QueerMap ut.
Förutom Ulrika har även Micke Moggia en projektanställning på förlaget för att övervaka introduktionen av communitydelen Qruiser och för att hantera de toppar som uppstått i QX Shop i samband med försäljningen av DogTags till Stockholm Pride.
QX Förlag startades 1995 och har idag tidningen QX, Queermap, Straight, QX Shop, QX.se
Publicerad: 2002-04-09 17:46:39
Uppdaterad 2020-06-05