TV
”I en kritik av Douglas Sirks filmer skrev Rainer Werner Fassbinder: ”I ‘För alla vindar‘ är alltid det goda, det vackra, det ‘normala’ äckligt, medan det onda, svaga och hållningslösa öppnar förståelsen. Också för de godas manipulatörer”. I Sirks film ”Den stora lögnen” fascineras han av de falska drömmarna. Hur en svart flicka vill bli vit, hur en vit kvinna vill spela teater för att komma högre upp på samhällsstegen och hur den svarta kvinnan vill begravas i pompa och ståt för att inbilla världen att hon betytt något under sin levnad.
Det han så lyriskt skriver om Douglas Sirk är en spegel av hans eget filmskapande, av det han själv tagit upp på teater och film. Fassbinder producerade 35 filmer och ett flertal teaterföreställningar under sin levnad. Han dog 36 år gammal, 10 dagar efter sin födelsedag. Hans sista arbete blev den inte helt färdigställda filmatiseringen av Jean Genets ”Matrosen och stjärnan” (visas på SvT2 23 mars 2002 21.15).
Fassbinder beskrev vår kamp för förändring och mot den livslånga lögn, som begränsar och fängslar oss. Han vägrade ställa upp på de filmkonventioner, som sprids via Hollywoodimperiet. Horan är hos Fassbinder inte självklart den onda regelbrytande, bögen begår inte automatiskt självmord, staden är inte undergången. Till skillnad från Hollywood utgår Fassbinder från verkligheten.
Som sann materialist ser han vår verklighet och vill förändra med utgångspunkt från den. Motiven i de amerikanska filmerna bygger på idealistiska tänkesätt och filmverkligheten bygger på deras drömmar.
Men för Fassbinder är det en lögn att ensam är stark, att avvikelse är fel, att staden är ond. För oss är verkligheten att vi sökte ett bättre liv. Vi letar oss ut ur våra fängelser i vår kamp för friheten. Vår verklighet är att vi misslyckas om och om igen, men vi arbetar vidare för förändring och genom infernovandringen kanske vi når framåt. Fassbinder gjorde filmer som beskrev denna verklighet. Han arbetade för högtryck, närmast maniskt, i sin iver att söka svar och att illustrera ett problem. ( Jon Voss i Revolt september 1982)”
Att Fassbinder var homo- eller bisexuell påverkade naturligtvis hans filmer. Ett utanförskap och en öppenhet för att hitta nya former för berättande utmärkte hans arbete – och långt innan aids ens var känt så arbetade han intensivt för att hinna med innan han gick bort allt för tidigt.
Att Fassbinders filmer nu återigen kan ses på TV och video i Sverige är en stor glädje för alla cineaster, men det är även en påminnelse om att det vi ser idag av ett enormt utbud av homorelaterad kulturutövning knappast är något nytt.
Idag diskuteras Queer-begrepp och HBT (hbth) som vore det en ny företeelse i homovärlden. Knappast är detta sanningen. Att se långt utanför sin egen snäva homohorisont trots att man själv har en tydlig queer eller gay identitet fanns med som tankar även i ”gaygenerationens” kulturella och politiska värld.
Fassbinder slog åt alla håll och var minst sagt kontroversiell. Han stötte sig med vänster och höger och bögar och judar och visst kan man se att han går över en politiskt korrekt gräns. Filmen ”Lili Marlene” blev kontroversiell för att den ansågs kunna förhärliga nazismen och i ”Frihetens nävrätt” kunde homopropagandister uppfatta den negativa beskrivningen av hur en arbetarbög utnyttjas av överklassbögar som ett klassiskt angrepp på homosexuella. Sanningen var ju dock tvärt om. Det var inte det tydligaste filmerna handlar om. I ”Petra von Kants bittra tårar” är temat knappast ”lesbiskt” utan just livslögnen och oförmågan att ge och ta emot äkta kärlek – till sin älskade eller inom familjen.
Fassbinder var med om att stärka den europeiska filmen och hans död innebar att denna försvagades. Som en av pionjärerna att på ett självklart sätt inkludera samkönade relationer i sina filmer var han med att skapa den verklighet vi lever i idag.
I SvTs serie av Fassbinderfilmer på SvT2 är dessa kvar att visas:
Veronika Voss längtan,
16 mars, kl 21.15.
Fassbinder, 1977,
18 mars, kl 22.55.
Martha, 18 mars, 23.25.
K Special: Fassbinders kvinnor,
22 mars, kl 22.30.
Matrosen och stjärnan,
23 mars, kl 21.15.
Rädsla urholkar själen,
25 mars, kl 22.40.
I QX Shop finns ett flertal filmer av Fassbinder till försäljning.
Publicerad: 2002-03-15 01:00:00
Uppdaterad 2019-07-09