Dans
I garderoben efter att Cullbergbaletten avslutat sin nypremiär på Svansjön i Mats Eks koreografi, säger en av åskådarna: jag känner mig förnöjd.
Och precis så är det. Mats Ek använder ett humoristiskt och glädjerikt sätt att berätta om den hunsade prinsen som på sin resa ut i vuxenlivet möter den goda vita och den onda svarta svanen. Men till skillnad från ”vanliga” versionen är det inte en fråga om ont eller gott när Cullbergbaletten tolkar denna baletternas balett. Mats Ek tror inte på så enkla analyser av människor och föredrar att få oss att se den vita och den svarta svanen som två sidor av samma människa.
Det androgyna inslagen i Cullbergbalettens Svansjön är spännande. Svanor och ankor(!) dansas av såväl kvinnor som män och de utför exakt samma rörelser. Det blir till ännu ett påstående om att människan inte är så enkel om att vara han eller hon, utan att vi bär på fler sidor och möjligheter.
Cullbergballetten på Dansens Hus innebär fullsatta salonger, så även denna gång, trots att Svansjön dansades redan 1987. Premiärpubliken är också så tydligt ”Cullbergsk”. En trogen publik som jag tror föredrar den berättande om än ej klassiska dansen framför en ”svårare” och helt emotionell dansföreställning.
Och det vi får se är formidabelt: Tjajkovskijs musik, en otroligt professionell ensemble, den glädjefyllda koreografin och så Marie-Louise Ekmans mustiga fond. Inte undra på att Cullbergbaletten är så omåttligt populär.
Föreställningarna pågår till och med lördag på Dansens Hus i Stockholm och dansas sedan 8 december Hjalmarbergmanteatern i Örebro, 11 december i OlavsHallen i Trondheim och 14 december i Ibsenhuset i Skien.
Kul är det att man nu på fredag kan gå till Operan och se Sir Peter Wrights och Galina Samsovas nya version av samma balett. De två har gått tillbaks till Maurius Petipas originalversion och låter slutet bli tårdrypande. Det är första gången på 37 år som Kungliga Operan sätter upp en ny version av Svansjön. Förra gången, 1964, dansades Natalie Conus version 385 gånger.
På bilden från Operan Nathalie Nordquist, tagen av Mats Bäcker.
Källa: Dansens Hus
Publicerad: 2001-11-01 18:45:43
Uppdaterad 2022-09-08