Tre tydliga i topp, Mariette, Benjamin Ingrosso & Lisa Ajax), som alla kommer att vara i final när det väl är dags i mars. Problemet är bara att en måste ta turen via Andra Chansen. Vi vill ju absolut inte tro att det är Mariette, som har det snyggaste numret, den bästa låten och vad som känns som en framtida vinnare om den får lite momentum.
Sen har vi Lisa Ajax, som håvade in absolut högst röstningssiffror, av ALLA under delfinalerna fjol. Ja, hon fick alltså fler röster än Frans, Oscar Zia och Robin Bengtsson! Så när Ajax-army mobiliserar sig så blir det farligt. Sen har vi debutanten Benjamin Ingrossos som bjuder på glad Justin Timberlake-pop. Killen imponerar i framträdandet, och detta kommer bli hans stora genombrott.
Nån av dessa får åka via AC. Och nej, vi spikar detta nu: Det blir inte Mariette. Hon är en framtida vinnarkandidat som går raka vägen.
Ajax mot Ingrosso får det bli.

Sen har vi fyra tydliga i botten. Ingen är riktigt förtjänt att ta den sista AC-platsen men vi hoppas att publiken ändå belönar veteranen Roger Pontares etnoschlager. Det måste gå att ta en finalplats även om man passerat 30.
Vi skriver mer om de andra tre här nedanför, så vi behöver inte gå in närmre på det.

Programmet? Jo, det är okej. Inledningen är poänglöst oförarglig med sin Skåne-hyllande text. Och David och Clara är fortsatt bra som programledare. Det stora utropstecknet i detta program är ett schlagermedlet serverat av David. Det låter mossigt och gjort, men är befriande folkligt och charmigt. Heja David!

Här är våra omdömen och tippningar!

Mariette ”A Million Years”

QX QX QX QX
Ronny: Mariette återvänder till festivalen efter sin tredjeplats 2015 med en svinsnygg upptempolåt och en framträdande som skriker Eurovision. Med bungyjumpsdansare, helvita kläder och briljanta kameravinklar så sitter numret som en smäck. Låten beskrivs bäst som brittisk danspop a´la Jess Glynne korsat med svensk G:sonsk refräng med vinnarkänsla. Finalplatsen borde vara gjuten men vi har haft favoritfall i Malmö förr med Love Generation och Sarah Dawn Finer som gick till AC… Men nä, not even in A Million Years att detta inte är en av slutkandidaterna till vinsten 2017.

QX QX QX QX QX
Ken: Vi brukar vara vana vid att Christer Björkman håller kvällens bästa låt till sist, men i Malmö serverades vi veckans absolut hetaste vinnarkandidat från start. Mariettes comeback i Melodifestivalen är allting jag hoppades på: en härligt suggestiv indie-låt förklädd till kommersiell radio-hit, framförd med ett super-snyggt dansnummer som inte känns en sekund halvtaskig nycirkus trots gummisnoddar och dansare fästa i taket. Mums! Fast absolut bäst är så klart Mariette. Vilken stjärna hon är! Hon bara strålar värme och självförtroende, och allting utom en finalplats i kväll skulle vara ett felresultat av Trump-kaliber.

Roger Pontare ”Himmel & hav”

QX QX 
Ronny: I grunden är detta Kalle Moraeus Underbart med lite schamanmuttranden och trolltrummemystik i brodden. Jag  gillar det men det saknar tryck och den pampiga inledningen upprätthålls inte låten igenom. Jag vill att det ska gå bra för dom äldre schlagerhjältarna och hoppas på en AC-plats, men detta står lite still och stampar. Däremot är ju den här

QX QX
Ken: Det är lätt att avfärda den här naturromantiska fackel-schlagern lite som man avfärdar grisfötterna på julbordet, telefonkiosker eller namnsdagen för namnet Bryngel. Vem är de till för? Varför finns de kvar? Ska de inte bara bort? Nä, jag tycker nog inte det. Jag skulle kanske aldrig lyssna på detta på gymmet eller vilja att vi skickade det till Kiev, men Roger Pontare i sin nya jultomte-version känns bara så härligt värdig i allt sitt scenografi- och produktionskitsch att jag inte alls skulle bli ledsen om han knep den där sista Andra Chansen-platsen i kväll. Tyvärr kommer han säkert förpassas till den där sjundeplatsen där alla som tävlat före 2005 verkar hamna, men jag håller ändå en lite tumme för Himmel och hav.

Etzia ”Up”

QX QX 
Ronny: En poppig variant Kizungozungo kanske är den lättaste jämförelsen för den här låten. Jag gillar att numret är pastelligt rullskridskohak istället för multikulti-inramat. Jag tycker ju om det här, men vill att Etzia ska tända till så kan detta knipa en plats till AC. Låten är en kul bagatell och refrängen är trallvänligt härlig, men den får det nog svårt.

QX
Ken: Jag vill så gärna tycka om det här, rullskridskodans är ju på riktigt något jag väntat på i festivalen i flera år, men för mig blir det frontalkrock i skallen mellan det varma, somriga ta-en-drink-en-sen-kväll-i-Karibien-soundet och numrets kalla ljus, och vita, isiga kläder. Visst, man behöver kanske inte alltid göra nummer som ser ut som en dagismaskerad på temat Afrika med sådana här låtar, men något som för tankarna till annat än isdans hade åtminstone jag behövt för att det här låten skulle ha etziat sig fast bättre i mitt minne.

Allyawaan ”Vart har du vart”

QX 
Ronny: Årets alla fel. Jag är helt för att rap ska vara med i Melodifestivalen, Amare från förra veckan var ju till exempel riktigt vass. Men rapens färger kan inte försvaras med ett sömnpiller som detta och framförallt inte med ett nummer som bara är ett totalt haveri. Det är som att de som sytt ihop det här röriga skyltdocke-pimpade numret bara gett upp från start: ”vi har en totalt chanslös låt vars enda funktion är att fylla upp rap-kvoten så vi gör bara nåt”. Låten är genomtrist och den liksom bara pågår i tre minuter. Att sen Allyawaan sjunger riktigt illa gör ju inte saken bättre. Sist.

QX
Ken: Jag tycker studioversionen av den här låten är rätt härlig, klart värd flera QX än betyget ovan, men live så är det verkligen lite som att bevittna en bilolycka… Ja, nästan bokstavligen dessutom eftersom scenen är fylld av crash test dummies i ett av de mest obegripliga iscensättningar av ett Melodifestivalbidrag som jag sett. Det är som om den som fått uppdraget aldrig hört en hiphop-låt och i panik därför kastat upp några skyltdockor och en snurrplatta på scen och sedan dragit ned ljuset så det inte ska synas. Mitt i detta har de sedan släppt upp stackars Allyawan, som känns mer bortkommen i Mello än en armé av Hasse Anderssons. Ouch. Hjälp honom någon!

Dismissed ”Hearts Align”

QX
Ronny: I grunden finns här en bra låt men jag går inte igång på den rockiga inramningen alls. Är det rock tittarna vill ha så är detta bidraget, men jag tror att det icke-övertygande numret fäller Dismissed. Kvartetten kallar sig queer och vill stå upp för allas rätt att vara som dom är. Men dom gör det med alldeles för lite övertygelse. Inledningens modevisnings-inspirerade inmarsch känns obekväm och först när bandet ställer sig bakom instrumenten blir det tittbart. Ett plus dock för den lilla påklädda ormgropen mitt i låten, det är alldeles för lite queerkärlek i rutan om lördagarna. Jag tror ändå i slutändan att den är bland de fem och slåss antagligen mot Pontare om AC-platsen.

QX
Ken: Om bandet bara stått och kört bidraget i sina klänningar rakt uppåned som de gör under låtens (i och för sig tråkigaste) sista minut, så hade jag varit supersäker på att det här varit det bidrag som följt deltävlingen säkra topptrio vidare i kväll. När de nu i stället adderat någon form av fashion show och grupp-kramande i början så är jag inte riktigt lika säker… Låten är väl en helt okej Kvint-macka, men den hade behövt sin Ola Salo, eller åtminstone en Andreas Johnson, för att få luft under tyll-vingarna. Kan ta sig till AC om inte Svensson sätter tacon i halsen för lite läppstift och klackar.

Lisa Ajax ”I don´t giva a”

QX QX QX
Ronny: Kvalitativ amerikansk midtempopop med en superläcker radiovänlig refräng. Lisa sjunger den briljant och hon börjar formas till en sån popstjärna vi saknat i Sverige Jag har absolut inget emot ”fuck” i sångtexten och tycker det bryter hennes helylleimage bra. Detta är gjutet bland de tre i topp, och med tanke på att Lisa tog hem flest röster av alla under en deltävling förra året så blir detta livsfarligt ikväll när Ajax-army mobiliserar sig på nytt.

QX QX QX
Ken: Jag tycker båda Lisa Ajax och hennes låt är klart bättre i sina 2017-kostymer än förra året. Det här är rätt härlig Ariana Grande-soul, med ett riktigt snyggt hejaklacks-parti mot mitten, där min enda invändning är att den sista halva minuten känns något tjatig. Bra jobbat alla. Sen kan man ju tycka att hela den där debatten om huruvida man får sjunga fuck eller inte är lite fånig, men jag måste säga att jag personligen tycker låten hade känts mera sofistikerad om Lisa låtit bli det partiet och lämnat det åt kören. Ariana skulle aldrig, aldrig ta det ordet i sin mun!

Benjamin Ingrosso ”Good Lovin”

QX QX QX
Ronny: Ah, veckans jag-förstår-att-folk-gillar-detta-men-jag-kommer-inte-lyssna-en-sekund-på-den-efter-tävlingen. Jag är verkligen inte sucker för soulpop a´la Bruno Mars/Justin Timberlake. Detta ligger också ganska nära Modjos 2001-hit Lady, en låt jag verkligen inte gillar. Nej, jag tittar hellre på Benjamins extremt explosiva framträdande med snygg dans, sug i blicken och bra sång. Killen är grymt begåvad och hans Mello-debut är imponerande! Detta är gjutet i final på ett eller annat sätt, men går den direkt eller från AC? Hm. Jag tror publiken kommer att omfamna detta och det blir stenhård fajt mot Ajax och Mariette, men Ingrosso kan komma att dra det kortaste strået på ren Mello-ovana.

QX QX QX
Ken: Härlig amerikansk pop-soul där man utan tvekan kan haspla ur sig influenser som Justin Timberlake, Justin Bieber eller till och med Stevie Wonder utan att behöva skämmas. Snyggt och proffsigt framfört både av kalas-duktiga Benjamin och hans fyra dansare, men jag kan ändå inte hjälpa att jag någonstans långt där under den lyxiga produktionen saknar ett låtbygge med lite mera flyt. Allting stannar liksom upp lite för många gånger för att jag ska vara helt nöjd. Helt klart finalvärdigt och kommer absolut att hamna där. Frågan är bara när.

QX Schlagerprofiler tippar:
Final: Mariette & Benjamin Ingrosso
AC: Lisa Ajax & Roger Pontare