För drygt ett år påbörjade QX ett samarbete med Berghs school of Communication i Stockholm. Målet var att förändra och förnya QX form. Eleverna som läste tidningsdesign, under ledning av läraren Pompe Hedengren, fick i uppgift att tillsammans med QX ta fram en ny design för tidningen.
Ett par månader senare var eleverna klara med sina respektive förslag.
Tre av dem ville QX gå vidare med.
Och efter ytterligare några veckor stod det klart att ett förslag vunnit, nämligen det som tillhörde Sudarat Chanpoh Persson.
– Det var otroligt och helt oväntat! Än idag kan jag inte tro att jag vann. Jag är otroligt stolt.
Vad ville du få fram i din layout?
– Jag vill ge den en unik karaktär, för QX är speciell och inte lik någon annan. Jag ville inte att QX skulle se ut som något magasin som redan finns. Nya QX är unik och lekfull!
Nya QX är något mindre, 4-5 cm har skurits bort på längden och bredden. Däremot är tidningen tjockare. Istället för 52 sidor som var standard är tidningen idag på 76 sidor.
– Det gör att vi kan låta reportagen bre ut sig på fler sidor än tidigare, vilket är otroligt skönt eftersom vi ofta känt att vi får pressa ihop bilder och text, säger QX chefredaktör Anders Öhrman. Nu kan vi låta bilderna ta den plats de förtjänar i tidningen.
– Jag är verkligen nöjd med tidningens nya form och design. Det är ett lyft för tidningen och otroligt inspirerande för oss som jobbar med den.