Lördagskvällen kan bli en riktig rysare. För även om Charlotte Perrelli ser ut att leda varenda undersökning om vem som ska ta hem schlagerkronan så är det rätt öppet.
Eller rättare sagt öppet åt ett håll. För hotet Sanna Nielsen är det enda reella hotet mot Charlotte. Vi kan sätta hela Globen på att Charlotte får flest röster av folket, men det är när det kommer till jurygrupperna som Fru Perrelli bör börja darra i sin stålklänning. Jurygrupperna kommer nämligen att ösa kärlek över Sannas superballad. Sen tar dom ställning för en rad olika låtar. Visst, Herokommer inte att få fjuttpoäng, men Rongedals Just a minute och BWO:s Lay your love on me är definitivt med och slåss om upptempopoängen. Och hamnar Charlotte mer än 22 poäng bakom Sanna så är det klippt.
Kom ihåg det när ni ringer er blåa på Charlotte i morgon. För om ni vill se en annan vinnare än Sanna så ska ni rösta på Rongedals eller BWO. Charlotte kommer ändå få flest folkröster. Believe us.
Meh, Sibels ballad då, undrar ni. Ja, den kommer att få en del småpoäng, men vi lovar: Alla jurygrupper kommer att ge Empty room sina höga poäng, och Sibel kommer inte en enda gång att slå Super-Sanna. Sibel är alltså inget balladhot.
Så, med starka ord kommer det att bli 2005 all over igen, och folkets favorit får se sig slagen av folkets andrahandsfavorit för att juryn valt att premiera den senare.
Men på ett sätt är det inte alls jämförbart med 2005 eftersom Las Vegas var en skitlåt med noll chans i Kiev. Sannas Empty room kommer att ha bra vinstchanser i Belgrad. Snygg svensk blondin som sjunger en maffig schlagerballad som får det att ila av behag längs ryggraden. Och vi unnar Sanna att vinna. Typ.
Men ändå. Hjärtat och hjärnan säger ändå att Perrelli tar hem det här. Och hotet består alltså bara av Sanna. Efter blondinerna blir det BWO, Rongedal och Christer Sjögren. Och Rongedal kan gå om BWO. Bröderna verkar ha ett massivt stöd för sin partydänga deluxe. Rongedals och BWO kommer att slåss som galningar om tredjeplatsen.
Sist blir Frida. Alla placeringar däremellan är rätt öppna.
Typ.
1. Charlotte Perrelli ”Hero”
Ronny: QX QX QX QX QX
Här är låten som bara växer och växer. Från första stund jag hörde Hero visste jag att det var en bra låt, frågan var bara hur bra den är. Idag har jag svaret: Riktigt jävla bra. Det här är modern popschlagerdisco i sin allra ädlaste form och silverdonnan Perrelli gör den med sådan säkerhet och läckerhet att något annat än guld eller silver är omöjligt. Och jag tror att hon vinner eftersom hon förenar en Melodifestivalvinnares alla ingredienser: Schlager, folklighet, karisma, minnesvärt scennummer, röst och har dessutom comebackfaktorn. Ja, välkommen till Belgrad, Miss P.
Ken: QX QX QX QX QX
I Karlskrona lovade jag ett sista QX till Charlotte i Globen – och här kommer det! För även om jag någonstans kan tycka att det är lite, lite tråkigt att skicka ännu en schlagerikon med en monumental tonartshöjning som representant för Sverige, så kapitulerar jag helt varje gång denna blingade schlagermissil exploderar på scen. All nervositet är numera bortblåst och visst luktar det här vinnare lång väg? En framtida klassiker hur det än går.
2. Sibel ”That is where I´ll go”
Ronny: QX QX QX
Sibels låt har de senaste veckorna varit uppe och nosat på en femma. Och jag blir lika förundrad över den lilla älvans röstkapacitet varje gång jag hör henne. Men nu har jag börjat tröttna på låten. Det är en mäktig ballad och det är stark sång…yada yada, den är ändå lite gapig. Sjua?
Men Sibel är fanimig galet bra.
Ken: QX QX QX QX
För tredje lördagen i rad imponeras jag av den stora rösten i den lilla kroppen och låten känns fortfarande lika mäktigt nittiotalssvulstig. Tyvärr tror jag att Sibel drabbas lite av ”Sonja-effekten, dvs att folk känner det räcker med att ha röstat hit henne via ”Andra Chansen” och istället lägger sina pengar på ”den andra stora balladen”. Fast Sibel behöver knappast vara ledsen för det – det går ju rätt bra för Sonja ändå numera.
3. Rongedahl ”Just a minute”
Ronny: QX QX QX
Det här är fortfarande en rejäl humörhöjare och jag är övertygad om att det blir en topp fem-placering för twinsen. En sjukt skön falsettrefräng i komination med ett sjuhelvetes driv och snyggt scennummer gör att Svensson klappar med hela vägen och därmed också lyfter telefonluren. Rongedal kan lätt skrälla sig in på medaljplats om allt är lika vasst som på genrepet.
Ken: QX QX QX QX
Jag vet inte varför jag fortfarande blir förvånad över att jag blir så himla lycklig varje gång jag ser och hör Rongedal. Hallå, jag älskar ju sådan här Mika–Scissor Sisters-boogie och numret sitter ju som en smäck på en kal hjässa…och jag misstänker dessutom att jag inte är helt ensam om att känna så. Jag tror tvillingarna kan komma att hamna riktigt, riktigt högt i årets resultatlista.
4. Linda Bengtzing ”Hur svårt kan det va”
Ronny: QX QX QX QX
Jag tror Linda börjar att lära sig spelreglerna nu: Placering i nedre halvan i Globenfinalen, men en av årets största hits. Lindas tjottaballongschlager hade ju garanterat klarat sig bra nere i Serbien. Men så långt kommer hon aldrig. Det finns bara plats för en schlagerdrottning och tyvärr heter hon inte Linda för Charlotte tar alla Miss B:s schlagerröster. Precis som Carola gjorde 2006. Damn. Linda borde nu gör allt i sin makt för att se till att ingen gammal schlagerdiva är med nästa gång hon ansöker om schlagerviktorian.
Ken: QX QX QX QX
Att jag sänker min Karlskronafemma till en fyra har ingenting varken med Bengtzing (jag älskar Linda och hennes kärnkraftsenergi), låten (det är en perfekt, svensk gladschlager som passar sin artist som handen i den röda handsken) eller med hennes utmärkta dansare att göra. Det är bara det att jag har några låtar jag tycker lite bättre om i det här startfältet…
5. Christer Sjögren ”I love Europe”
Ronny: QX QX QX
Här rider Schlagerskribent Larsson in på en pudel och tillsammans rullar vi runt och slickar Christer Sjögren i ansiktet. Jag som trodde att det här skulle floppa (även om jag smågillade den) tycker nog att det här är rätt skönt. Hela publiken sjunger med i ”I love Europe”-versen och det är ett stycke skönt mormorsgung med flaggviftande och stora plymer. Men Christer är alldeles för loj på scenen! Yo. Christer, det här är inte ett standardgig på Sandgrund. Det är schlagerfinal. Få se lite Vikinga-stake nu.
Ken: QX
I Göteborg var det här en ganska arg och bitter etta. I Globen är det nu istället en mera kärleksfull sådan. Christer är en grym artist, Congratulations-höjningen får mig numera att le med hela ansiktet, och jag är inte helt säker på att det här skulle bomba i Eurovision heller. Men bra? Nä, det är det fortfarande inte.
6. Amy Diamond ”Thank you”
Ronny: QX QX QX
Det här har ingenting med toppfajten att göra, även om jag tycker att Amy är svingullig. När hennes dansargäng studsar sig genom Thank you med den lilla rödhåriga kotten i fronten är det lätt att tralla med och ännu lättare att förstå hur Amy kunde gå till Globen. Amy kommer att få en släng röster, alla av småttingpubliken. När jag gjorde kollen om vem folk gillade bäst på genrepet så frågade jag en familj och den sexåringsgluggsflinande dottern med blonda små flätor svarade:
– Barnet.
Så gulligt.
Ken: QX QX QX
Likheten mellan de båda bidragen som gick vidare från Göteborg är att jag i båda fallen gillar deras artister bättre än själva låtarna. Amy är fortfarande ett fullblodproffs som kramar varenda ton ur den här rätt enformiga elektropopdängan, men det räcker inte för att behålla fyran från Göteborg i det här långt mycket roligare sällskapet.
7. Sanna Nielsen ”Empty room”
Ronny: QX QX QX QX QX
Jag blir fortfarande tårögd när jag ser Sanna framföra sin brilljanta schlagerballad. Under varje rep sjunger hon med så mycket inlevelse att man verkligen tror att texten är inbränd på hennes rygg. Jag är övertygad om att Sanna skulle klara sig kanonbra i Serbien. Men jag kan inte låta bli att vara lite anti mot att en ballad ska vinna. Är det här verkligen det sista vi vill höra när eftertexterna rullar ut? Nej, jag vill ha upptempo. Sanna, du är underbar. Men du får gärna komma tvåa. Eller trea.
Ken: QX QX QX QX QX
Jag vill egentligen inte att vi ska skicka en ballad till Belgrad – det finns redan tillräckligt med sådana där i år. Samtidigt kan jag orimligen ge Sanna någonting annat än full pott eftersom hon gång efter gång fortfarande träffar mig rakt i hjärtat och nästan får mig att börja gråta när hon spänner balladmusklerna. Mäktigt.
8. Nordman ”I lågornas sken”
Ronny: QX QX QX
Om jag inte skriver om häxbränningen, att Hemlin inte lärt sig texten eller nåt om ”Andra Chansen” så vet jag inte vad jag ska skriva. Eller jo. Jag tycker fortfarande att det här är en stark schlagerlåt i grund och botten. Så det är inte det minsta konstigt att låten är i final egentligen. Och get real. Den är ljusår bättre än One love-dravlet. Nordman varken vinner eller förlorar, men placerar sig ganska långt ned. För sånt här sågar juryn rakt av. Och då hjälper inte typ 44 poäng av svenska folket.
Ken: QX QX
På skiva tycker jag faktiskt det här är rätt okej numera, men på scen (där Håkan väl fortfarande aldrig lyckats sjunga texten rätt) är jag rejält trött på att se den stackars balettjejen brinna upp för fjärde gången på tre veckor. Nu får det vara slutlustat vid djävulens festbord! Hit men inte längre som Liza Öhman skulle ha sagt.
9. Frida feat. Headline ”Upp och hoppa”
Ronny: QX QX QX
Jag har fortfarande den här sköna svenska hiphoplåten högt upp i min iPodspellista och den gör mig fortfarande lika bubblande glad. Men i det här sammanhanget så har den inget att hämta och sköna Headline och Frida kan hoppa upp och sätta sig på att dom kommer sist. Det blir nämligen noll poäng av juryn, och i och med att bara de sju högsta poängen från folket redovisas så blir det nada där också.
Sist. Men det är så kul att ni är här!
Ken: QX QX QX
Frida dirigerar kvällens gladaste mobila grillfest i något som väl känns som det bidrag som skulle kunna kännas som en vinnare även om det kommer sist ikväll. Bara att ta den här skånska sommarplågan till Globen är ju en bedrift, och Headline förtjänar ju någon form av medalj för att äntligen ha lyckats få till ett riktigt rap-parti i en finallåt. Party, party – men knappast en poängfest.
10. BWO ”Lay your love on me”
Ronny: QX QX QX QX QX
Om den här schlagerbögen får välja så är det BWO som vinner under lördagskvällen. Visst, för mig så smäller Lay your love on me lika högt som sina två tydligaste konkurrenter. Grejen är bara att jag helst skulle skicka Bard & gänget till Belgrad. Av flera olika anledningar. Ett: Lay your love on me skulle krossa allt motstånd i Belgrad. Det är en brilljant nutida popdiscodänga med ett visst schlageranslag (vad du än säger, Herr Bard…) Två. BWO kommer att sätta Sverige på kartan under de tio dagarna i Serbien. Tänk bara vad Bard kommer att säga om konkurrenterna och svenskt popliv. Tre. Gruppen kan hantera en vinst med den äran. De har redan en hyfsad karriär och kommer att håva in massor av östatspoäng. Fyra. Och i det startfält som de nu ser ut att möta kommer en bra modern poplåt att sticka ut rejält. Fem. Jag ryser varje gång introt drar igång och jag vill bjuda varenda balt, rumän, britt och andorrian på just detta. Och dessutom skulle hela Europa få se Dansar-Lars i krage och trikåer. Och det vill jag verkligen unna dom.
Ken: QX QX QX QX QX
I mina öron är det här ohotat festivalens bästa bidrag. Bäst låt, bäst scenshow, snyggast sångare och finalfältets hetaste manliga dansare – snacka om att jag skulle gå sönder av glädje om Sverige ville skicka detta till Belgrad. Men, men. Tyvärr saknar ju gänget en liten detalj som heter folklighet, och i en Melodifestivalbubbla där sådant är A och O och popstjärnecoolhet kan vara en förbannelse får jag väl tyvärr inse att BWO förmodligen kan komma att drabbas av Alcazar-förbannelsen. Men jag kommer fortsätta hålla tummarna in i det sista…
Uppdaterad 2016-11-15