I torsdags öppnade utställningen Moder Svea på designgalleriet. Pernilla Klüft är en av initiativtagarna och QX ringde upp henne för att höra vad som var på gång.
– Vi började som en motrörelse mot det blonda, nordiska och rena. Sedan insåg vi att vi ändå speglade det Svenska i det vi gör, så nu har vi omfamnat folkhemmet och gjort det bättre.
Hur har ni förbättrat folkhemmet?
– Ta Sverigedräkten till exempel. Den gjordes för 100 år sedan, men för en muslimsk kvinna fungerar den inte, så därför har vi gjord en slöja till den. Sedan har vi vårt kuddkrig med mjuka gatstenar. Senast i veckan var det oroligheter i Tensta, och innan dess i Rosengård. Det är bättre att kriga med mjuka kuddstenar för att avreagera sig. Vi har också ett broderi, men istället för en röd stuga är det ett miljonprogramshus från Bredäng.
Vad är det queera med det ni gör?
– Vi har ju rötterna djupt ner i hbt-rörelsen, vi ser queer på världen och är alltid intresserade av bögporr! Vi har ett verk i utställningen som heter ”Connect the dots”. Antingen kan man binda samman prickarna som man förväntas, eller så gör man som man vill. Ett av motiven kommer just från en bögporrfilm. Det handlar om att man ska delta själv och vi inbjuder till att man ska medverka i det vi gör.
Vad får ni för reaktioner på era saker?
– Mest positiva, men vissa människor blir provocerade och tycker inte att man ska använda svärord eller förhålla sig obekymrat till sex och porr. Vi har mycket humor i det vi gör och det kräver nog en viss distans. En del tycker det är problematiskt med våra broderier där det står ”Jag dyrkar satan och säljer mig på gatan”.
Uppdaterad 2016-11-16