Korsfästelsescenen i musikalen Jesus Christ Superstar spelas upp på Malmöoperans scen. Jesus (Ola Salo) är blodig och misshandlad. Kontrasten kunde inte vara större till Judas som hissas ner som en discokung från taket medan dansare och kör i glitter och peruker intar scenen. Dräkterna skulle gjort Baccara, Abba och Boney M gröna av avund på det 70-tal då musikalen blev till och känns helt rätt idag.
Jesus Christ Superstar var Andrew Lloyd Webbers och Time Rices första musikal och handlar om Jesus sista tid i livet, det som kallas passionsberättelsen. Glittret är musikalrekvisita, historien den bibliska. Ola Salo spelar huvudrollen och har nyöversatt texten.
– Det ska låta lika coolt som originalet och göra verket rättvisa.
För att sätta sig in i Jesusgestalten har Ola Salo fått läsa manuset till Jonas Gardells kommande bok om Jesus. Han imponerades av den.
– Men det här är inte det mest idealiska forumet för att diskutera nya rön om Jesus. Man får nog hålla sig till passionsberättelsen.
Fast Jesus Christ Superstar handlar också om att ta sig förbi årtusendens demonisering och idealisering av personerna i historien, säger Salo.
– Och det är väldigt viktigt att man upplever Jesus som mänsklig.
Relationen mellan Judas och Jesus är central i föreställningen som regisseras av Ronny Danielsson.
– Judas är en ganska juste kille med ett härligt hårsvall… säger Salo och vänder sig till Patrik Martinsson, en av dem som gör historiens mest kände förrädarfigur, Judas.
– Judas är en känslofull kille, en omtänksam kille…
Och då gäller det också att gestalta hur det kommer sig att han som kanske står Jesus allra närmast förråder honom, säger Ola Salo.
Lars Humble är en av Sveriges verkliga scenrävar inom musikteater. I hans scenbagage finns bland mycket annat flera Higgins i My fair lady, Kungen och jag och senast Albin/Zaza i La Cage aux Folles i Malmö. Nu gör han den romerske ståthållaren Herodes i paljettbeströdd rock.
– Herodes är en Göringtyp som är rädd som gömmer sig bakom sin makt. En riktig looser, säger Humble och visar hur Herodes kammar över flinten i föreställningen, vilket blir en symbol för hans ynklighet.
Bartolomeus är en av de mindre kända apostlarna. Han görs av den stigande musikalartisten Camilo Bresky, som ibland ser ut som en figur ur musikalen Hair, ibland som en glittrig discofjolla. Annars spelar Camilo ofta tuffare, hårdare roller.
– Bartolomeus är tystlåten, håller sig i bakgrunden och följer med det här gänget av ungdomar. Men ibland får han frispel, dansande, berättar Camilo.
– I Bibeln står det om ”den lärjunge som Jesus älskade”? Vet ni vem det var?
– Är det inte Judas, säger Lars. I den här föreställningen är det Judas, fortsätter han. Det är många kramar och ömhetsbetygelser mellan Judas och Jesus.
– Väldigt många, instämmer Camilo.
– Och just det gör Judas svek så hjärtskärande.
Lars Humble och Camilo Bresky är bägge med självklarhet öppna bögar.
– Jag vågar inte uttala mig för andra, men jag är 67 år och har levt i ett förhållande med en man i 45 år och aldrig någonsin mött något negativt på grund av det, säger Lars.
– Jag tror inte det är mycket fördomar i den här branschen. Hälften av ensemblen här var på min och min mans bröllop, berättar Camilo Bresky. Och jag har aldrig dolt min sexualitet men den är bara en liten del av mig och inte det som definierar mig som människa.
Bägge säger att de börjat gråta av rörelse när de suttit i salongen och tittat på föreställningen. Men ingen av dem är traditionellt kristen.
– Jag tycker om kyrkorummet. Trots att jag inte är direkt troende, så skänker det mig en sorts trygghet att veta var vi till slut hamnar, jag och den jag älskar, säger Lars Humble.
Det är dock inte självklart att den tryggheten finns i kristendomen, menar Camilo Bresky och berättar hans mamma är protestant och pappan jude.
På presskonferensen frågar någon om Ola Salo tror att Jesus dog för våra synders skull. Salo slår ifrån sig det.
– Det är en ganska hemsk tanke. Jag gillar inte att kristendomen gjordes till en offerreligion.
Uppdaterad 2020-06-03