Magnus Wetterholm, recensionerna har pendlat mellan goda och lysande…
– Ja, Nya Wemlandstidningen gjorde mig jätteglad, och jag blev fruktansvärt lycklig när Leif Zern skrev i DN att Gustaf III sprängde mallarna. Jag var rädd innan eftersom alla människor har en färdig bild av Gustaf, och hur undviker man då schablonerna, de skorrande r-en… Men Svenska Dagbladet… det var lite snålt att kalla Gustaf för Michael Jackson som de gjorde, det var en lite felaktig vinkel.
Vem är Gustaf III för dig då?
– Som barn var jag tokig i honom! Han var en empatisk kung som kan öppna upp sig inför främmande människor och samtidigt en iskall politiker. Ett kärlekstörstande barn med makt att genomföra sina visioner. Utifrån sin uppfostran fick han aldrig bli en hel människa, och det var en svår relation mellan honom och hans mor – hon anklagade honom för att inte vara far till sitt eget barn. Teatern var den enda plats där han fick vara sig själv, han är hel när han får möta den.
Kungens komediant bygger på Agneta Pleijels bok med samma namn. Ylva Eggehorn har dramatiserat texten. Kungen lever i första akten men återkommer kort i den andra efter sin död för att försonas med Lars Hjortsberg (som spelas av Rune Jacobson) som är pjäsens huvudperson. Han vande sig att leva i maktens cirklar som en av kungens favoriter, men Gustaf försökte också begå ett övergrepp mot honom.
– Gustaf drar Hjortsbergs huvud mot sitt kön. Sen kommer han tillbaka efter sin död, ber om förlåtelse.
Gustaf III beskrivs ibland som urtypen för en fjollig homosexuell man…
– Det är viktigt att undvika att sätta in alla i fack. Men vi vet att han höll sig med manliga favoriter, fast vi vet inte riktigt vad det innebar. Jag är också övertygad om att han utvecklade en relation till drottningen och fick barn med henne.
Vad är Stadra Sommarscen om du ska ge en kort beskrivning till oss utsocknes?
– Vår konstnärliga linje är att gestalta svenska författarskap. Det är Bergslagens vackraste spelplats, och en plats för kontemplation.
Och hur HBT eller queer är Bergslagen?
– Det har byggt på en hierarkisk och konserverande brukskultur där du måste arbeta hårt med kroppen. Men idag har omvärlden nått in: måltider, kultur, design – sånt! Så för QX målgrupp finns det mycket roligt här!
Pjäsens regissör Marika Lagercrantz återvänder för andra året till Stadra.
Vad har du velat lyfta fram i relationen mellan Gustaf III och Lars Hjortsberg?
– Gustaf öppnar världen för Hjortsberg och hans familj. De lever grått, fattigt, han ger dem kärlek samtidigt som han är en kylig despot. Och Hjortsberg förlorar sig själv medan Gustaf III som var en ljusgestalt för honom blir mörkare och mörkare. Men Hjortsberg lämnar inte Gustaf. Och som i alla relationer är det illa att vara i närheten av någon som blir iskall. Kungen har älskare och älskarinnor. Han bryr sig inte. Ändå vill han att Hjortsberg ska följa honom i krig mot Ryssland.
Svenskt 1700-tal beskrivs gärna som Bellman och herdinnor i Haga. Vilken är din bild?
– Det ljusa, festliga finns också. Men det var en otrolig fattigdom. Människor svalt. Och Gustaf III som skapade Svenska akademien, Dramaten, Operan, han förbjöd små teatergrupper, utom på landet! Han skulle ha monopol.
Hur ser du på bilden av Gustaf III som fjollig?
– Magnus Wetterholm gör honom mångfacetterad. Man ser människan bakom maskerna, som i Agneta Pleijels och Ylva Eggehorns texter.
Det här är bara en kort intervju, men är det något du vill tillägga?
– Att på Stadra diskuterar vi aldrig om en man kan spela kvinna eller om en äldre kvinna kan spela en yngre kvinna. Vi fastnar inte i frågor om hudfärg eller kön. Vi utforskar människan!
Stadra Sommarscen ligger naturskönt mellan Grythyttan och Nora i Bergslagen. Kungens komediant spelas onsdag-söndag 19.00 till 3 augusti. Dessutom anordnas programkvällar, bland annat med Rikard Wolff som uppträder 29 juli 18.00 och 20.30.
Kungens komediant i QX GayMap
Rikard Wolff och Niklas Sundén-konsert i QX GayMap
www.stadrasommarscen.nu/
Uppdaterad 2016-12-12