Tanya Mars kommer in i svart klänning, illgul pageklippt peruk och armarna nerstuckna i de mest skånska av bakverk – spettekakor. Ett förtjust fniss drar genom pressvisningen. Under visst besvär skär hon upp en bit prinsesstårta och försöker äta den, men hindras av spettekakorna. Till slut börjar kakorna spricka och hon lyckas få i sig lite tårta. Så säger hon på svengelska att tårtan bara är till för henne. Bara henne!
Föreställningen tar avstamp i tankar om generositet och glupskhet. Tanya Mars har använt sig kakor tidigare och ibland retat upp publiken som blivit förbittrad över att inte få smaka. När hon besöker en ny ort använder hon gärna lokala symboler i sina föreställningar – i det här fallet spettekakor och prinsesstårtor. Hundratals tårtor.
– Man vet aldrig vad som berör en när man besöker en plats, säger hon. Fast mer berörd än av kakorna blev hon kanske av det fantastiska medeltida uret i Lunds domkyrka, som också vävts in i föreställningen. Även trolleri utlovas.

Tanya Mars har varit aktiv sedan 1974. I sina föreställningar spelar hon gärna på könsöverskridande och låter sina figurer växla kön. I ett av sina tidiga verk lekte hon småporrigt och ironiskt med medeltidens och renässansens blygdkapslar, de bulliga suspensoarer som ingick i dåtidens mansdräkt.
– Du låter dina figurer vara kvinnor, män eller mittemellan. Har du en HBT-publik?
– I Toronto har HBT-samhället och den delen av konstsamhället som jag verkar i ofta samma politiska agenda. Och performanceartister är nog mer politiskt engagerade än till exempel målare. Vi brukar ägna oss åt identitetsfrågor precis som gaymänniskor, och bägge finns vi i marginalerna, säger hon.
Tanya Mars drar i sin knallgula peruk som ska ge en air av svenskhet åt hennes figur och berättar om ett barbesök efter en föreställning i Toronto.
– Jag hade gjort drottning Elisabet den första i föreställningen Pure och satte mig på en lokal bar efteråt, omklädd men utan att ha sminkat av mig. Bredvid mig satt en drag queen. Och det tog ett tag innan han fattade att jag inte var det, säger hon förtjust. ”I think I passed?!”
– Jag gillar utklädnad, kostymer. På 80-talet var det mycket sånt och jag var en del av den scenen, säger Tanya Mars och tillägger att hon tycker om när kvinnor tar sig rätten att klä ut sig – eller upp sig, när ”a costume” får ta plats.
– Och jag sätter kvinnan mitt i berättelsen. Jag är feminist och jag gör historier där kvinnan är i centrum, säger hon ? medan pressemeddelandet understryker att hon alltid driver med det hon berättar om.
– Så varken som man eller kvinna kommer du att ge publiken någon tårta?
– Nej!

Lilith Performance studio i QX GayMap

Tanya Mars är en av världens mest uppmärksammade performanceartister. Hon uppträder på Lilith Performance Studio i Malmö 2 och 3 maj 19.00 med In dulci jubilo. Ingång från Ystadgatan 22 eller Bragegatan 15, i bägge fallen rakt in genom grindarna och 50 meter in på området.