– ”Jag är stolt över det jag gjort”
Berätta om ensemblen, Peter!
– Jag är så otroligt glad för den här ensemblen. Jag tycker det känns fräscht med lite nya ansikten och namn som många inte hört talas om men som förhoppningsvis kommer att få sitt genombrott nu. Som Emmi Christensson som spelar Christine och som har gjort det i London-uppsättningen, och Anton Zetterholm som spelar Raoul och som gjort flera stora roller i Tyskland. De är grymma båda två. Sen har vi en amerikansk regissör och ett helt team från USA och det känns kul för mig att ensemblen får se och uppleva det som jag fick gå genom på Broadway, för det är nåt speciellt med att jobba med ett team från USA. Det är tufft, rakt och ärligt.
Vad är det som gör Fantomen så stor, den har ju spelats i 30 år och mer än 100 miljoner människor har sett den.
– Jag tror framför allt att det beror på att det i grunden är en bra och välskriven historia som har många bottnar. Den handlar om utanförskap och om att vara annorlunda. Så jag tror QX-läsarna kan ta den till sig även om jag blir besatt av en tjej (skrattar). Och Andrew Lloyd Webber är ju verkligen bäst på sånt här, musiken är otroligt bra med flera stora låtar som många känner igen.
Hade du själv sett den innan du fick rollen på West End i London?
– Ja jag såg den för 100 år sedan i London men det minns jag knappt, det var först när jag själv fick rollen som jag började intressera mig för den och det var då jag upptäckte storheten i rollen.
Du har ju gjort Fantomen på både West End i London och Broadway i New York, det största man kan göra, vad motiverar dig att göra den nu, i lilla Sverige?
– Det är en kul utmaning och jag är stolt över det jag gjort och vill ta hem den till Stockholm, jag är även medproducent till viss del.
Känns det nervöst inför premiären?
– Nej det var mer nervöst inför Sweeney Todd-premiären på Stadsteatern, det här känner jag mig trygg i.
Du hade en roll i tv-serien Modus, gav det blodad tand att göra fler tv-serier och filmer?
– Ja oh ja, jag har ju alltid sett mig som skådespelare, många stora skådisar har ju sina rötter i musikalvärlden, som John Travolta och Anne Hathaway. Modus gav absolut blodad tand även om det var en liten roll. Så jag jobbar på att hitta fler roller inom film och tv.
Och din popkarriär?
– Jag har faktiskt börjat skriva lite nytt med två personer jag lärt känna. Jag känner att jag har en popplatta till i mig. Så vi ska in och producera det första materialet snart, det känns kul. Men just nu är det Fantomen som gäller för hela slanten.
Fantomen på operan hade premiär på Oscarsteatern i
Stockholm den 27 oktober 1989 med Mikael Samuelsson som fantomen, och i svensk översättning av Lars Sjöberg, den spelades i sex år fram till 18 juni 1995 och totalt sågs den av 1 055 800 personer.
Uppdaterad 2018-05-02