Det lilla ordet på sex bokstäver har stått att läsa retsamt ofta bakom operahusens framgångsrika föreställningar som Madame Butterfly, Rosenkavaljeren, Svansjön, La Traviata och även i Göteborg mediehajpade Notorious med den svenska världssopranen Nina Stemme i Ingrid Bergmans gamla Hitchcock-roll. Höjdtonshuset på Hornsgatan kastar in nya föreställningar av Giuseppe Verdis klassiska kassakossa La Traviata. I Folkoperans annorlunda och könsöverskridande uppsättning bjuds stockholmspubliken med både tutt-titt och några av operavärldens största tits. Förlåt, hits! Extraföreställningarna blir till och med extra överskridande. Countertenoren (nutidens ”kastratsångare”) Mikael Bellini kliver in i rollen som amman Annina, hjälpreda till Greta Garbos gamla Kameliadam Violetta Valery. Hyllade Julia Sporsén fortsätter i rollen som Paris mest prisade glädjeflicka, som för första gången får känna vad kärlek är innan hon vilseförd dör i lungsot. Samma operahus ger under hela allhelgona-månaden Mozarts Requiem, en överraskande livfull dödsmässa sedd ur ögonen på dem som har hela livet framförs sig: barnen.
På Kungliga Operan har man nästan fått ställa upp kravallstaket runt biljettkontoret. Den stora premiären under november blir Puccinis populära tårdrypare Bohème som fyllt operahusen till sista ståplats sedan den store Toscanini dirigerade urpremiären i Turin år 1896. I denna ”skandinaviska” uppsättning står världstenoren José Cura för såväl regi, som scenografi och kostym. Handlingen har han förlagt till Gamla Stan och som de fattiga konstnärssjälarna ser vi författaren Strindberg, målaren Munch, filosofen Kirkegaard och tonsättaren Grieg. Se till att ha näsdukarna redo till premiären 21 november eller till veckan därpå då föreställningen direktsänds på biografer över hela landet. Operamässigt varvar man lite månatlig Mozart som Don Giovanni och Figaros Bröllop med barnoperan Min mamma är en drake, även den ofta med det retsamma ”Utsålt!” trots att den riktar sig till en publik från sex till åtta år. Dansmässigt ges traditionsenligt Tjajkovskijs smällkaramell Nötknäpparen som intar tiljorna under julmånaden då Kungliga Baletten stegar in i Elsa Beskows sagovärld för 20:e året i rad.
Lilla Föreningen Södertäljeoperan har överraskat Stockholm med att en gång om året sätta upp sällan spelade operor med stor framgång. Efter fjolårets succé med Bellinis mästerverk Beatrice di Tenda dammar man av Verdis nästan bortglömda ungdomsverk Attila. Operan om hunnerhövdingen är en av få operor med en basröst i huvudrollen och en spännande operaupplevelse för den som vill ta pendeltåget till Södertäljes Stadsscen Estrad. För att för en gångs skull se det motsatta: En sopran hugga ned en bas. Två föreställningar ges så boka nu, innan det blinkar ”Utsålt!”. Music Maestro!
Självklart ges även opera i övriga landet. I Göteborg sjunger Annalena Persson i Janaceks Fallet Makropoulos, som för första gången framförs på originalspråket tjeckiska. I Malmö ges Tjajkovskijs paradopera Eugene Onegin. Karlstad fokuserar på barn med Hans och Gretas Operaäventyr. På Norrlandsoperan har man sjungit klart för säsongen.
Uppdaterad 2016-11-15