Albin Flinkas är möjligen Stockholms stadsteaters flitigaste medarbetare. I höst är Albin aktuell både med musikalen Cabaret och gaykomedin Cockfight. Dessutom basar han över teaterns minsta, men väldigt livaktiga, scen Klara Soppteater.
Ikväll lördag är det premiär för Cabaret, musikalernas musikal där Albin Flinkas, som till QX säger att han numera slutat tacka ja till att spela en typ av ”bög-roller”.
– Jag blir exempelvis ofta kontaktad när det gäller kategorin ”endagsbögar”, det vill säga att jag har en eller högst två inspelningsdagar där jag är typ misshandlad transa eller mördad call boy. Numera tackar jag nej till dem. De stora bögrollerna går däremot oftast till män som ligger med kvinnor privat. När det gäller film och tv ser man tydligen hellre att straighta killar gör gaysen medan bögarna spelar…lik.
I höstens stora musikalsatsning på Stadsteatern, Cabaret, gör du ännu en bögroll, eller åtminstone en bi-roll (ursäkta skämtet): Cliff Bradshaw.
– Ja, Cliff är väl homo light i originalversionen och knuffas ännu en bit ut i vår uppsättning. Han kommer till Berlin i början av 30-talet, när nazisterna växer sig starka, där han träffar cabaretsångerskan Sally Bowles som spelas av Sarah Dawn Finer. Det ska hånglas, flirtas, grälas och befruktas en hel del dem emellan innan pjäsen är slut, vilket är en utmaning då Sarah och jag är barndomskompisar på nästan syskonnivå. Om jag återknyter till resonemanget om att man ska kunna spela vilken roll eller situation som helst så ska det såklart inte vara några problem till premiären, men gud vad vi fnissar under repetitionerna!
Cabaret är en musikal som de flesta har sett många gånger och därför har mycket att jämföra med. Är det utmanande, inspirerande eller kanske jobbigt?
– I pressnack inför teaterpremiärer brukar man vilja trycka på att just vår pjäs är ”skrämmande aktuell” och att ”människor brottades med samma frågor på Shakespeares tid”. Men denna gång känns Cabaret verkligen skrämmande aktuell. Den pyrande nazismen, främlingsfientligheten och homohatet precis innan allting exploderade i Tyskland på 30-talet. Man kan dra verkliga skräckparalleller till vår tid och påminnas om att historien inte alls MÅSTE upprepas. Att vi har ett val och ett ansvar. Att Cabaret till detta har några av de bästa musikalnummer som gjorts och att vi har en riktig drömensemble med bland många andra Robert Fux som Emcee är såklart en bonus. Det är ingen slump att Cabaret är en klassiker.
Premiär lördag kväll på Stockholms Stadsteater.



I QX septembernummer, som du kan ladda ner här, kan du läsa hela intervjun med Albin Flinkas.

Sarah Dawn Finer och Albin Flinkas i Cabaret