Silkscreen med dollarsedlar och konstverk som är reklam för svensk sprit är bara några exempel på det Andy Warhol använde i sitt utforskande av konsumentkulturen. Eller Business Art, som han själv också talade om.
På Spritmuseum öppnade under fredagen utställningen ”Money On The Wall: Andy Warhol,” curerad av amerikanen och Warhol-kännaren Blake Gopnik. En utställning som började ta form när ett av de verk från 1985 som Absolut Vodka köpte in av konstnären och som varit försvunnet i 30 år återfanns.
Absolut Warhol (The Blue Version), som verket heter, blir en central del av utställningen där förutom Warhols just kommersiella projekt även en rad samtida konstnärers verk ställs ut och skapar en ”kontext som bidrar till en ny förståelse av Warhols så kallade ‘sellout’ under 1970- och 1980-talen”.
Bland annat finns verk av danske Jens Haaning, som blev världskänd efter konflikten med Kunstens museum i Ålborg där han fått 500 000 danska kronor för att göra ett konstverk med två verk där sedlarna skulle ramas in och visa på skillnaden i årsinkomst mellan Österrike och Danmark. När han väl fått pengarna så bytte han idé och levererade istället två tomma ramar som fick namnet ”Take the money and run”.
Konstnärskollektivet MSCHF, Andrea Fraser och Takashi Murakami är några av de övriga konstnärer som ställs ut tillsammans med Warhols verk.
Utställningen pågår till den. 27 april 2025.
Uppdaterad 2024-10-20