Det är vår 2023 när en grupp tjejer i Ektaban, Iran dansar i en viral TikTok video till låten Calm down av artisten Rema. Kort därefter arresterades de eftersom det är olagligt i Iran för en kvinna att visa hår och dansa offentligt. Några dagar senare laddade de upp en ny video där de ber om ursäkt för dansvideon. Denna gång var håret heltäkt. Konstnärsgruppen Ful kommenterar denna händelse i sin föreställning som handlar om att hylla de som kämpar för friheten. Men fokus är på glädje och dans. QX träffade regissören Nasim Aghili.

Nasim, vilka är Ful?
– Vi är en queer konstgrupp som startade 2008 i form av en konsttidskrift. Och två år senare fick vi priset Årets konsttidskrift, tack vare vårt arbete med att inkludera det könsneutrala pronomenet hen långt innan det användes utanför de queera kretsar vi själva rörde oss i. Men sedan 2012 har vi främst gjort utställningar och scenkonst. Vi utgår alltid ifrån en queer estetik och vi har gjort föreställningar med musiker som Sara Parkman och The Knife.

Berätta om ”Rörelse Frihet – genom Baba Karam och andra danstillstånd”.
– Vi brukar säga att det är en fristående fortsättning till vår förra dansföreställning ”Baba Karam – genom Jamileh och Khorrdadian”. Vi gillar långa titlar (skrattar). Den här gången handlar föreställningen om dansens roll i olika frihetsrörelser. Vi utgår från Iran och den feministiska revolution som startade hösten 2022. Fokus är på virala danser och särskilt på videon som Ekbatan-dansarna blev arresterade för. Men vi ville inte att det skulle handla om hur synd vi tycker om de i Iran utan om hur vi kan stå i solidaritet med varandra. Vi vill hylla dessa modiga personer som kämpar för allas frihet. Och vi ville centrera den queera erfarenheten också. Vi menar att queera alltid står längst fram i frihetsrörelser och det är queera som riskerar mest.

Medverkande sitter på ena halvan av frihetstornet som finns på scen. Från uppifrån och ned: Parwin Hoseinia, Mzamo Nondlwana, Rani Nair och George Chamoun (Rasuul)

Vad har dans för betydelse i föreställningen?
– När unga drivit revolution i Iran har de gjort det genom dans och glädje. Självklart finns det mycket ilska och sorg som vi också tagit med, men det är glädjen vi fokuserar på. Det är många tonåringar som mördats av regimen och deras familj och vänner har efteråt delat videos på när de varit glada, och framför allt dansat. Det finns ett mod i det och dans är svårt att kontrollera. Det är ingen slump att det är förbjudet i totalitära regimer som i Iran. Och dans är också effektivt för det är lätt att reproducera och delta i.

Fanns det några utmaningar med att skapa ”Rörelse Frihet – genom Baba Karam och andra danstillstånd”?
– Som del av den iranska diasporan är det är alltid viktigt att vara försiktig i hur en solidariserar sig och hur en för dialog på ett respektfullt sätt, med de som faktiskt för kampen framåt. Vi ville inte visa blodet och våldet. För publiken, som kanske förväntar sig att en ska prata om ofriheter på ett visst sätt, kan det bli en utmaning. Vi ville visuellt, ljudligt och koreografiskt bryta mot den traditionella bilden.

Hur kommer drag in det här?
– Vi ville undersöka ett queert draguttryck som inte utgick från en västerländsk norm och som inte är binär. Drag har tyvärr avpolitiserats. Alltså, hur fantastiskt RuPauls Drag Race än är så är det viktigt att poängtera att drag framför allt är något politiskt. I Sverige har vi dragqueens som blir hotade eftersom de läser sagor för barn. Det är lätt att titta på drag i tv men vi frågade oss om vad som händer när dragartisterna kommer nära. Drag är farligt och viktigt. Även om det för många inte finns en tydlig koppling till Iran finns det en koppling till det som händer inom den konservativa extremhögern här i väst. Dragartister har varit i centrum för ett så kallat kulturkrig och det kändes viktigt att lyfta drag. Förutom draguttrycken i föreställningen har vi en dragworkshop innan. Några i publiken har då varit i drag och det förändrar såklart hela rummet.

QX var med i dragworkshopen med Sam Message vid generalrepetitionens föreställning. Ungefär tio deltagare satt vid sminkbord med väl belysta speglar och massvis med smink framför sig. Borden var fyllda med färgrika peruker i nästan alla regnbågens färger. Det fanns olika kläder och smink att välja mellan och det var en genuint nyfiken stämning i rummet. Alla lyssnade noggrant på Sam Message och hens instruktioner i hur en ska tänka kring sminkning.

Sam Message skriker ut i rummet: ”We are not here for perfection, we are here for the effect!

Här inne finns ingen press på att vara perfekt. Här inne får man vara Ful.

Sam Message är en multidisciplinär konstnär. Hen är medgrundare av det nordiska och baltiska nätverket av skapare och aktivister The Queer Agenda, samt medgrundare av det Göteborgsbaserade dragkollektivet CULT. Hens arbete inom drag som karaktären ‘The Meatbaby’ kombinerar det komiska, det bisarra och det politiska. Hen är även ena halvan i konstnärsduon Status Queer.

Tisdag den 15 okotber är det premiär på Dansstationen i Malmö. Därefter åker Konstnärsgruppen Ful och Sam Message på turné med Riksteatern som avslutas den 20 november i Umeå.