– Jag har en bakgrund som musikalartist men är besviken på att musikal är synonymt med lätt och glättig underhållning, säger hon till QX.
Isabel Cruz Liljegren tycker det finns en stor potential i konstformen men att den förvaltas dåligt. Hon vill utveckla musikalen på ett subversivt sätt och göra något annat, något politiskt och normkritiskt. ”Dö klubbdöden” är ett exempel på hur hon vill ha det.
– Berättelsen kändes självklar med sina psykadeliska klubbmijöer och huvudpersonernas upphöjda existenser, berättar hon.
Musikalen baserar sig på den verkliga historien om Michael Alig och James St James som var aktiva på New Yorks klubbscen på 80- och 90-talet. De startade clubkid-rörelsen som en reaktion på kapitalism, samhälls- och heteronormer. Rörelsen blev stor, dom sket i allt, festade och klädde sig i Lady Gaga-kläder.
– Michel Alig begick ett mord på en langare, styckade kroppen, la den i en tv-låda och dumpade den i Hudsonfloden, berättar Isabel Cruz Liljegren. Han blev fängslad men efter det skrev hans vapendragare en bok om deras liv, en bok som också blivit film. När hon läst boken och sett filmen kände hon att det var utmärkt musikalmaterial, två personer som försöker göra sig till subjekt i sin egen verklighet.
Hon konstaterar att vissa såg dem som freaks, men det som lockade henne var deras kamp att bryta sig loss från konventioner.
– Jag är intresserad av subkulturer och känslan av att man har något inombords som inte kommer till sin rätt, säger Isabel Cruz Liljegren.
Hur känns det inför premiären?
– Haha, jag är inte på plats och jag har inte sett någonting. Jag vill inte störa i processen. Det är svårt om man som jag har ett kontrollbehov, men det är samtidigt spännande att få gå på premiären av en show som är produkten av min hjärna, men där andra konstnärer bidragit med sina hjärnor. Det känns jättehäftigt!
Uppdaterad 2020-10-13