Ingen som kallar sig sångare har kunnat låta bli att sluta stämbanden om Puccinis tidlösa örhänge. Från Björling och Pavarotti till Michael Bolton och en brittisk Talent-tävlande med skeva tänder och ett namn som påminner om den kambodjanske diktatorn Pol Pot. Alla har sjungit den – Nessun Dorma.
Att det lilla stycket om hopp, kärlek och en sömnlös natt i Peking härstammar från operan om en känslokall kinesisk prinsessa med en fatal faiblesse att hugga huvudet av förälskade friare, är det däremot få som vet. Knappast ens souldivan Aretha Franklin den gången när hon i en halsbrytande manöver tog sig an tonerna på Vita Husets trappa, och nästan fick Bill Clinton att flytta ut innan han flyttat in.
Jussi Björling sjöng aldrig rollen som Turandots namnlöse prins och friare Calaf på en operascen. I sin sista grammofoninspelning lyckades han däremot klämma iväg en Nessun Dorma som är Sveriges Radios mest spelade operastycke genom alla tider (”O Helga Natt ” kommer inte ur en opera). Hans Turandot vid det tillfället, Birgit Nilsson, hade däremot rollen som en av sina riktiga stridshästar. Det var i den hon blev historisk då hon 1958 blev den första icke-italienska sopran som fick äran att öppna säsongen på La Scala i Milano. Tre år senare orsakade hon och Franco Corelli Turandot-hysteri på Metropolitan i New York med sina lika sans- som ändlösa dueller om ett gemensamt högt C.
Turandot anses som den romantiska operaerans ”Grand Finale”, eftersom Puccini själv drabbades av strupcancer under komponerandet och dog strax efter att han vackert tagit livet av verkets verkliga hjältinna i slutet av den tredje akten. Vid uruppförandet två år senare (La Scala i Milano, 1926) lade dirigenten ned pinnen på den sista tonen mästaren själv nedskrivit. Först följande föreställning sjöngs Turandot hela vägen till det av hans lärjunge färdigställda och för operavärlden ovanligt lyckliga slutet.
Redan året därpå hade operan hittat till Stockholm och hela landet kunde nynna Nessun Dorma för första gången. Sedan dess har den fram till 1970 framförts vid 70 tillfällen på de kungliga tiljorna med klassiska namn som Berit Lindholm, Gunilla af Malmborg och Birgit Nilsson i titelrollen. Efter 43-års tystnad är det Nina Stemme, Sveriges stora internationella stjärna, som nu debuterar i röstmördarrollen som den kyliga kinesiska prinsessan.
Senast Stemme stämde upp på samma scen var i samme kompositörs ”Flickan från Västern”. Då hon sjöng både löständer och peruker av premiärpubliken som förvandlades till rena rama Justin Beiber-fansen. Från La Scala och Metropolitan flygs den italienske tenoren Riccardo Massi in för att värdigt axla det lilla örhänget. På något sätt måste det ändå kännas tufft för ”Die Stemme”. Om hon så skulle genomföra sitt livs föreställning i en opera namngiven efter den egna huvudrollen. Alla har ändå kommit till Turandot för att höra tenoren och en viss trudelutt… Maestro, Nessun Dorma!
Turandot – Kungliga Operan
Premiär: 16 februari.
Föreställningar: Totalt 21 föreställningar under 2013
Jussi Björling sjunger Nessun Dorma:
Uppdaterad 2016-12-30