⁃ Jag sa ja direkt. Det här var en chans för mig att uppfylla en dröm, nämligen att göra världens första hbt-altare, säger hon och tillägger att hon också tilltalades av programidén, att konst inte behöver vara svårt eller tråkigt.

Valet av plats för kuppen föll på Skara och domkyrkan där.
⁃ Det är min hemstad och kyrkan där har präglat mig på gott och ont. Jag har alltid varit intresserad av religiösa frågor, men under Aids-åren var det mycket tal om att det var guds straff.
Elisabeth Ohlsson-Wallin säger att kyrkan nu säger sig ha en öppen attityd mot hbt-personer, men själv tycker hon inte att det märks fullt ut. Det var också därför hon ville göra en altartavla med en hbt-kontext som exempelvis kunde användas vid gayvigslar.
⁃ Varför kan det inte finnas hbt-vinklade bilder i kyrkan? Är den inte så gayvänlig som den säger, undrar hon. Min utställning Ecce Homo har aldrig hängt i en kyrka, bara visats som bildspel. Det är något med homotolkningar av religion som är tabu, säger hon.

I programmet får man följa skapandet av fotografiet, allt ifrån när Lena Philipsson raggar nakenmodeller i centrum till själva fototillfället i Botan-parken.
⁃ På min bild är det två Adam och två Evor. Motivet är inspirerat av en konstnär som var verksam under reformationen. På den målningen kan man se att Adam och Eva har erektion, det ser man på stortån, som står rakt upp och blir en symbol för det. På mitt foto finns det också med, och som ormen i paradiset medverkar KD-politikern och transkämpen Maria Hansson Nielsen.

Elisabeth Ohlson-Wallin framför altartavlan

Programmet spelades in i somras, och tanken var att Skara Domkyrka skulle få den nya altartavlan som en gåva. Dock tackade kyrkorådet nej till att ta emot den. Det tycker Elisabeth Ohlson-Wallin var ett misstag av dem.
⁃ Det hade varit en biljett rakt in att förverkliga det dom vill, att visa att kyrkan tilltalar homos, säger hon.

Åke Bonnier, biskop i Skara stift säger att deras nej inte är ett tecken på en negativ inställning till homosexuella. Det han vänder sig emot är att tavlan är en del av en kupp.
”Normalt sker alltid en process med samtal mellan konstnär, givare och församling, exempelvis om var ett konstverk ska placeras och hur det ska användas. När givaren ställer villkor för användandet brukar församlingarna i regel inte ta emot gåvan”, skriver han i Svd.

Elisabeth Ohlson-Wallin skänkte istället altartavlan till RFSL Skaraborg där den får vara tills någon annan kyrka vill ha den.

Konstkuppen visas på SvTPlay