Virve Sutinen, teaterchef Dansens Hus

Ett must-see för dem som inte är allt för pryda och har lite skinn på näsan, som gillar att bli intellektuellt utmanade och överraskade. Så beskriver Dansens Hus teaterchef Virve Sutinen dansaren Trajal Harrell.

Den 4 april kommer Harrell till Stockholm med sin föreställning ”Twenty Looks or Paris Is Burning at the Judson Church (L)”.

– Det är en samtida dansversion av Antigone och framförs av fem manliga dansare. Han undersöker länken mellan voguing och den antika teatern där män spelade både kvinnliga och manliga roller, förklarar Virve Sutinen.

I föreställningen möter voguing – Harlems gayscens tolkning av modevärldens catwalk – den postmoderna intellektuella dansen från området kring Judson Church på Manhattan, som i princip godkände allt kroppen gjorde som dans. Två väldigt olika stilar, med rötter i vitt skilda kulturer i 60-talets New York.

– Det blir en krock mellan två världar, mellan det avskalade och voguingens flärdfulla uttryck. Han kommenterar stjärnkult och mode, kön och identitet med ett scenspråk som kan innehålla allt från lösbröst till sångnummer, säger Virve Sutinen.

Harrells projekt började 2009 som en enmansshow med beteckningen ”small”, där Trajal Harrell genom voguing visade olika ”looker” av mänsklighet. Vad som nu visas på Dansens Hus är märkt L för ”large”.

– Det handlar om kön och identitet, vad som är manligt och kvinnligt och hur vi förhåller oss till de rollerna. Det är relevant i alla kulturer. Det handlar också om danshistoria, om en stil som påverkat den samtida dansen vilket inte så många känner till, säger Virve Sutinen.