Mycket är slutsålt. Vill man till exempel se Oscarsnominerade filmer som The Artist, Monsieur Lazhar och The Descendants, Polanski-filmen Carnage, eller den fantastiska festivalfavoriten Vi måste tala om Kevin, får man vackert vänta tills den dyker upp på vanliga biografer. Däremot finns det fortfarande chans att se Madonnas kanske inte lika hyllade regidebut W.E och skräckfilmen The Woman in Black med Daniel Radcliffe (alias Harry Potter) för de som vill se stora kommersiella filmer utan att få popcorn i håret eller höra någon annans mobilsamtal parallellt…
…men mest intressant i år är alltså festivalens stora HBTQ-satsning. Här finns så mycket spännande att man nästan bara skulle kunna ägna sig åt regnbågsfilm under de elva festivaldagarna.
I sektionen som så träffsäkert heter just HBTQ hittar vi bland annat My Last Round (om kärlek mellan två män i den chilenska boxningsvärlden), Tomboy (om en tioårig flicka som bestämmer sig för att presentera sig som pojke när familjen flyttar till ett nytt kvarter), den prisbelönta dokumentären The Ballad of Genesis and Lady Jaye och sydafrikanska Beauty (där en pappa, medlem i en klubb där heterosexuella män har orgier med andra män – men inga bögar är tillåtna, blir besatt av sin dotters nya pojkvän). Och det är bara ett urval. HBTQ-sektionen innehåller utöver dessa en hel massa filmer för varje färg i Pride-flaggan.
Dessutom sockras resten av programmet av en uppsjö spännande filmer inom samma område.
Störst är kanske Andrew Haighs Weekend, filmen som kallats den bästa kärleksskildringen mellan två män på bio sedan Brokeback Mountain. Filmen, som tävlar om festivalens debutpris, handlar om ett synnerligen lyckat one night stand och har redan blivit något av ett bögfilmsmåste världen över.
Minns ni filmen Suddenly, Last Winter, där de två italienska killarna Gustav Hofer och Luca Ragazzi med enkla medel otroligt snyggt dokumenterade det massiva motståndet mot lagliga rättigheter till samkönade par i hemlandet? Nu är de i vilket fall tillbaka med filmen Italy: Love It or Leave It, där de med lite större budget försöker övertyga varandra om att Italien trots allt är ett bra land att leva i. Filmen visas i dokumentärsektionen, där vi också hittar vi också Tarnation-regissören Jonathan Caouettes uppföljare till sin succédebut från 2003. Walk Away Renée heter den, och hans psykiskt sjuka mamma står återigen i centrum.
Dessutom tävlar Ester Martin Bergsmark (som senast gjorde Maggie vaknar på balkongen) med sin film Pojktanten om festivalens finaste pris Gulddraken och Ångrarna-regissören Marcus Lindeen visar sin nya film Glorious Accidents. Med mera.
Det är faktiskt frågan om någon svensk filmfestival (i alla fall på pappret) verkat så spännande och mer späckad med HBTQ-relaterad film tidigare?
Göteborgs International Film Festival börjar idag och pågår till måndagen den 6 februari. Biljetter och program hittar man på festivalens www.giff.se
Uppdaterad 2020-09-20