När många ställer in går Teater Dictat, i sommar gäster hos Teater Halland i Varberg, åt ett annat håll. Deras MAQBETH DELUXE är en ny tolkning av Shakespeares klassiker om makt och ära. I den här berättelsen är den queera kärleken norm och föreställning handlar det om två mäns kärlek som delvis ger dem liv men också driver dem till vansinne.
Macbeth och Lady Macbeth, det älskande paret, spelas av Dilan Amin och Peter Armitstead Åström, och regisserar gör Johan Svensson. QX fick ett snack med Johan om denna banbrytande uppsättning.
Hur skiljer sig denna uppsättning från de man sett tidigare av detta klassiska verk?
– Till formen är uppsättningen en hybrid mellan teater och film, ett slags filmiskt performance. Vi livesänder scener från Teater Halland som vi varvar med redan inspelat material – men alltsammans sköts live av oss som arbetar på plats. Varje livesändning blir unik och präglas helt och hållet av oss i rummet. Till innehållet har vi tagit fasta på den gränslösa och komplicerade kärleken mellan det älskande paret, Macbeth och Lady Macbeth. Vi har valt att låta två homosexuella män utgöra pjäsens epicentrum. Det är ett sätt att göra pjäsen till vår egen och tydligare äga det vi gör och de slags män vi är. Förhoppningsvis kan materialet hitta en publik som kanske inte känt sig lockad av Shakespeare tidigare.
– Den queera kärleken och det att vi gjort Lady Macbeth till en man har i förhållande till annat varit rätt okomplicerat att arbeta med. Det här är relationer som är en del av vår verklighet och vardag. Den stora utmaningen har istället varit att bearbeta materialet till formatet som vi valt, med livestream och filmade scener. Det är fortfarande en berättelse om att mörda för att ta sig uppåt i tillvaron och karriären. Vi har valt ett förhållningssätt till begreppet queer där vi betonat en homosexuell blick på materialet samt ett allmänt normkreativt angreppssätt. Vi är medvetna om att begreppet kan betyda så många olika saker för olika personer – det har varit en av anledningarna till att vi allt oftare använt oss av ord som “gay”.
– Ja, är det korta svaret. Vi märker att vi har enklare att kommunicera, att vi delar referenser och har liknande erfarenheter, det är saker som vi inte ens behöver uttala men som finns där. Det är inte enbart det att vi alla är gay, det handlar också om den specifika sammansättningen av medarbetare och våra arbetssätt. När vi nu arbetar med att skildra en homosexuell relation med viss intimitet så är det skönt att inte behöva förhålla sig till en potentiellt hämmande heterosexuell närvaro i arbetsrummet.
Hur kom du på idén?
Hur kom det sig att Peter och Dilan spelar huvudrollerna?
– Jag såg Peter för länge sen i Möta hösten tillsammans, i regi av Anna Vnuk, och tyckte han var väldigt fin. Det var långt senare lärde jag känna honom och kände att han var en person som jag gärna skulle vilja jobba med. Dilan såg jag första gången i en föreställning på Scenkonstbiennalen i Sundsvall 2019 och sen hans slutproduktion på skådespelarprogrammet på STDH. De är båda sympatiska, kloka och kompetenta skådespelare som jag klickar väl med i sånt här arbete.
Ni kommer att sända detta digitalt, utan livepublik, hur påverkar det nerven? Skådespelare får ju ofta en kick av publiken?
– Det är klart att det blir annorlunda. Vi vet faktiskt inte ännu hur det kommer kännas. Det blir en annans slags nerv den här gången och det ska också bli spännande att utforska.Vilket klassiskt verk vill du ge dig i kast med härnäst?
– Vi får se om det blir någon klassiker eller något helt annat. Det finns förstås en shortlist med Shakespeare-pjäser som det kliar i fingrarna att ge sig i kast med.
MAQBETH DELUXE sänds digitalt den 22–25 juli, en livesändning direkt från Teater Halland. Om Corona-pandemin och restriktionerna tillåter blir det turné till hösten och vintern.
Uppdaterad 2020-07-20