Denna dag för 100 år sedan föddes Touko Laaksonen i S:t Karins utanför Åbo. Uppväxt i en kulturellt intresserad familj började han tidigt såväl måla som ägna sig åt musik. Hans kulturintresse fortsatte såväl i hans val av partner, dansaren Veli Mäkinen, som genom hans egen konstnärsgärning.
Men det var under sin tid inom reklambranschen som han började utveckla sina maskulina bilder av glada killar som diggar att ha sex med varandra! Tiden vid Helsingfors luftvärn påverkade med stor sannolikhet hans intresse för uniformer och inte minst läderstövlar. Maskulina symboler som erotiserades i Toukos fantasier.
Under en tid i Finland då homosexualitet var kriminaliserat spred Touko Laaksonen sina extremt välgjorda sexbilder till vänner och i parker, men det var utanför sitt hemland som han kunde publiceras. Först ut var USA och Bob Mizers tidskrift Physique Pictorial där han under 50-60-talen fick möjlighet att publicera sina idag legendariska bilder på arbetarkillar i tighta brallor och putande. En tid då hans pseudonym Tom of Finland kom till.
Medan bilderna till de amerikanska tidningarna fick hållas inom en sexualmoraliserande ram så kunde Touko Laaksonen i sin kontakt med Axel och Eigil Axgils i Danmark släppa hämningarna! Hos de danska homo- och medialegendaren började han ge ut serietidningarna Kake och hans bilder kunde nu säljas och inbringa en viss intäkt.
Toukos fetichistiska intresse kunde sedan blomstra än mer i kontakten med Michael Holm och Revolt Press i Sverige, där han under 70-talet första hälft gav ut flera album och illustrerade bland annat den svenska översättningen av Patricia Nell Warrens bögroman The Front Runner som dels gick som följetong i tidningen Revolt och sedan gavs ut i bokform. Toms bilder syntes även i Revolt Press specialtidningar Toy och Mr S/M och i Hamburg, hos Revolt Shop som startats av det svenska förlaget med tyska partners, blev teckningarna till albumet The Loggers utställda 1976. Den första utställningen någonsin med Touko Laaksonens verk.
Mysterier kring många av de försvunna original som Touko Laaksonen gjorde till sina album har varit många. Bland annat de till The Loggers. Men i sommar planeras ännu en Tom of Finland-utställning i Berlin på Galerie Judin där vi åter kommer få se stora delar av den första utställningen med de originalverk som nu återuppstått. Och med det berättelserna om vad som hände där på 70-talet! En utställning som också har till syfte att berätta mer om Tom of Finlands tid i Europa, innan amerikanerna ”lade beslag” på honom och förkortade den historiska berättelsen om honom.
Samarbetet mellan både de danska och de svenska publicisterna avslutades efter att Touko Laaksonen börjat förstå att han kunde stå på egna ben. Ersättningarna från publicisterna var inte så stora och när hans namn och verk blev allt mer kända kunde han själv börja sälja sin konst, utan mellanhänder. Efter kontakter med en av sina beundrare i Nordamerika, tog han i början av 80-talet det definitiva steget över till USA. Beundraren, kanadensaren Durk Dehner fick kontakt med Touko Laaksonen i slutet av 70-talet och de två startade 1979 bolaget Tom of Finland Company för att säkra copyrighten till hans verk. Piratkopior av hans bilder och album var vanligt förekommande under 70-talet. Bland annat besökte de två Revolt Press i Åseda och kunde där få alla original som fanns kvar.
Touko Laaksonen bjöds så in att arbeta i ett hus i stadsdelen Silver Lake i Los Angeles, det hus som idag är Tom of Finland Foundations plats där originalverk förvaras sedan 1984 och ny queert erotisk konst samlas och visas.
I samarbetet med Durk och den nya stiftelsen utvecklades Touko Laaksonen till att bli än mer professionell och även tydligare inriktad på läder och BDSM-fetischism, ofta på beställning av konstintresserade. Han blev uppmärksammad av såväl Andy Warhol som Robert Mapphlethorpe och fick vara med i de glammigaste av läderbög- och konstsammanhang over there. Laaksonen blev därmed erkänd inte enbart som hyllad lustförhöjare och identitetsskapare utan i allra högsta grad, som konstnär.
I Dome Karukoski film om ”Tom of Finland” från 2017 finns inte mycket av hans tid som konstnär i Europa under 60-70-talen beskrivet utan filmen landar i bilden av den amerikanska drömmen och framgången. Men hans tid i USA var inte odelat positiv. Han längtade hem till Finland. När hans första retrospektiva bok gavs ut 1988 skickade han ett exemplar till sin tidigare publicist och den mångårige vännen Michael Holm. I följebrevet, skrivet på svenska, står det: ”Den har blivit en enorm success så vi måste trycka andra upplagan genast efter julen, men den har också givit mycket extra arbete så jag är ganska trött nu och längtar efter lugnare liv hemma i Helsingfors.”
Touko Laaksonen förstod nog att hans arbeten var älskade och hyllade och hade en enorm betydelse för bögvärldens självbild i allmänhet och läderbögvärldens i synnerhet. Men kanske skulle han ändå, om han levt, bli glatt förvånad över den enorma framgång han fått efter sin död 1991. Hans verk finns på en rad museer världen över, ställs ut titt som tätt och numera även öppet hemma i Finland. Hans arbeten har blivit till finska frimärken, finska lakan, vodka och kaffe. Även om han inte nått samma kommersiella framgång som den samtida lesbiska finska författar- och konstnärs-drottningen Tove Jansson så är det inte långt ifrån. När Finland firade 100 år var det just Touko Laaksonen och Tove Jansson som blev till landets galjonsfigurer. Långt från den tid då homosexuella finländare flyttade till Sverige för att kunna leva öppet, långt från den tid då finska polisen jagade bögar i parkerna och i hemmen. Långt från den tid som gjorde att han just på hemmaplan kände tvånget att till sin död vara diskret med sitt homoerotiska konstnärsskap.
Och nog skulle han bli glatt förvånad över att hans skisser och fotomontage säljs för tiotusentals amerikanska dollars och hans färdiga verk för minst det dubbla därtill. Även om han kanske skulle tycka att dessa slantar borde komma honom själv till del.
Nå. Är du hugad spekulant så säljer Tom of Finland Foundation delar av sin samling via David Kordansky Gallery i Los Angeles. Just nu i en digital utställning som hyllar 100-årsjubiléet. (Visas till 12 maj).
Så Touko Laaksonen. Idag hyllas du av SLM i Stockholm för den långa relation du hade till klubben och såklart av Tom of Finland Foundation och ett otal läderbögar och organisationer världen över. En bemärkelsedag av högsta rang.
Uppdaterad 2023-04-24