Flickan heter Minnie och är en av operavärldens mest motsägelsefulla hjältinnor. Ensam driver hon en saloon full av ljusskygga typer i guldgrävarnas Kalifornien. Med sin dygd, visdom och humor varvat med krutrök, whisky och preparerade kortlekar håller hon ruljangsen igång. Ända tills hon faller för en förklädd bandit och den förälskade sheriffen snuvas på snuset. En riktig Hollywood-historia, och det är inte så konstigt att Puccinis minst spelade opera kallats för ”Världens första Spagetti-Western”.

I Flickan Från Västern är värdssopranen Nina Stemme ensam kvinna på scenen bland över 50 män. Här med John Lundgren och Alexandrs Antonenko

De gråtande stråkarnas mästare, Giacomo Puccini, fick uppdraget att skriva en amerikansk opera till Metropolitan i New York. Premiären avlöpte perfekt med demondirigenten Toscanini på pulten och självaste Caruso som hjälten Dick Johnsson. Lysande recensioner, och kompositören själv tyckte att det Flickan Från Västern var det bäste han någonsin gjort. Ändå har det tagit ett sekel för operan att bli… modern.

Flickan Från Västern är idag ansett som USAs nationalopera tillsammans med Leonard Bernsteins sydstatstoner i Porgy & Bess. Flickan var den första opera som framfördes på Lincoln Center, den scen som skulle komma att bli det ”nya” Metropolitan. Denna föreställning var endast den 68:e gången verket framfördes sedan urpremiären år 1910 (som en rolig jämförelse kan sägas att samma kväll gav ”gamla” Metropolitan storasystern Tosca – för 468:e gången).

Musiken är uppbyggd som ett fantastiskt soundtrack värdig vilken storfilm som helst, men är befriad den obligatoriskt svulstiga tårdrypar-arian a la Madame Butterfly, Tosca eller Turandot. Detta upptäckte Andrew Lloyd-Webber, korpade några takter rakt av, döpte om till Music of the Night och gav den (ironiskt nog i sammanhanget!) till Fantomen på Operan. Puccinis ande och advokater tog plagiatet till domstol och musikalkungen förlikade med en okänd summa pengar. Både Lill-Babs och Pernilla Wahlgren ska vara glada över att Irving Berlin agerade hederligare och aldrig snodde något till Annie Get Your Gun, för operan är en tungsjungen röstmördare. En nyss genomslagen Birgit Nilsson gjorde aldrig någon succé när hon sjöng den på skiva efter att en sista refrängande Maria Callas hoppat av med kort varsel. Renata Tebaldi gjorde den manhaftiga rollen genom åren till sin, mest för att ingen annan orkade.

När Stockholm stolthet till nationalscen rullar ut den röda mattan är det inte vilken flicka som helst som får ta på sig lädervästen, kupera kortleken och lägga an revolvern. Svenska Nina Stemme är Wagner-världens Meryl Streep, och lägger nu på hemmaplan en annorlunda roll till de vikingahjälms-prydda valkyrior hon gjort till sina vid världens alla stora scener. Hon har lyckats locka hit världens mest eftertraktade regissör och operavärldens David Fincher Christof Loy.

Alla ingredienser för boxoffice succé finns där och 50 kåta guldgrävare väntar på de höga C-nas egen Lisbeth Salander. Nu återstår bara för Minnie att höja bibeln och vicka sexigt på rumpan. The Girl With The Dragon Tatoo får passa sig. Här kommer The Girl From The Golden West . Music Maetro!

”Flickan Från Västern” ges från 17 dec fram till den 31 januari.