Den klassiska musikalen ”On The Town” har i dagarna Sverigepremiär på kulturhuset Spira i Jönköping med bl.a. Rennie Mirro, Karl Dyall och Hanna von Spreti (tidigare Lindblad) i huvudrollerna. Och just musikalen som konstform verkar gå en ny vår till mötes.
Åtminstone om vi ska tro tre av skådespelarna som gärna drar parallellen till Melodifestivalen.
Det är sällan problem att hitta spännande intervjupersoner som är öppet gay i samband med just Mello och när musikalen ”On The Town”, som lyckats samla flera av landets främsta dansare och musikalartister, har premiär visar det sig att det är en enkel match även i det här sammanhanget.
En av sjömännen i musikalen som utspelar sig i New York är Jesper Blomberg. Hans passion för musikaler har funnits där sedan 14-årsåldern. Tio år senare befann han sig i New York och hade 24 timmar på sig att hinna se sin första musikal på Broadway.
– Det var så överväldigande. Jag grät till och med i pausen. En stor anledning var nog egentligen själva känslan av att äntligen få vara på Broadway, säger han.
Nu, sex år senare, är han själv med och dansar och sjunger i broadwaymusikalen ”On The Town”. Delar av handlingen kan han lätt känna igen sig i eftersom den handlar just om hur man på 24 timmar ska hinna med ”allt” i New York.
Vid det där 24-timmarsbesöket i ”The Big Apple” hann Jesper förutom musikalen Memphis med att se Frihetsgudinnan och ”någon gayklubb nära Studio 54”.
I musikalen ”On The Town” är huvudmålet att hitta en date för kvällen.
– Det händer en massa roliga och oväntade grejer på vägen och det är en otroligt fina nummer och storslagen musik, säger han.
Kompositören Leonard Bernstein, som 100-års jubilerar i år, skrev musiken till ”On The Town” innan han senare skrev musiken till ”West Side Story”. Då var han bara 26 år.
– Det är jättekul att publiken får ta del av så mycket ny, fantastisk musik med tanke på att det här är den skandinaviska premiären som vi gör i Jönköping, säger show- och musikalartisten Gustav A Kvale.
Christofer Lindström tycker att vi i Sverige har en bit kvar för att komma upp i samma musikalkultur som i till exempel London och New York, men han vill ändå ge en eloge till kulturhuset i Jönköping som vågar satsa på en musikal som gemene man kanske ännu inte är så bekant med.
Hur lyckas man med utmaningen att ge publiken New York-känsla i Jönköping?
– Man lyckas bra. Det är mycket färg och översköljande intryck, säger Christofer Lindström.
– Det blir både tunnelbana, byggnader parker och klubbscener, berättar Jesper Blomberg.
Johanna Svensson