Tre tonårstjejer står småfnittrande framför reproduktioner av gamla myndighetsprotokoll med detaljerade beskrivningar av sex mellan män. Att texterna visar hur samhället förföljde samkönad sex är kanske inte helt tydligt för dem. Men den beskrivning de får av matematikern Alan Turings liv strax intill väcker inget fnitter. Datorns skapare, britten Alan Turing, var en av 1900-talets viktigaste vetenskapsmän. Men när han levde förföljdes Turing för att han var bög och tog sitt liv efter att ha tvingats till hormonbehandling i början av 50-talet. På Malmö Konsthalls nya utställning tolkar den danske, men berlinbaserade samtidskonstnären Henrik Olesen Turings liv i en serie bilder. Faktiskt är hela utställningen ett stort framlyftande av tidigare nedtystad homosexualitet, manlig och kvinnlig, ställd mot samhällets heterofasad.
Men det första man ser på utställningen The body is a machine, machines are slaves, är en jättelik tändsticka, avbränd i toppen. Det är en lättare omtolkning av popkonstnären Claes Oldenburgs verk “Bränd tändsticka”. Fallisk, skulle man kunna säga.

Olesen visar också collage ur konsthistorien med homoerotiska motiv och sammanfogningar av gravyrer från 1800-talet med sentida SM-porr. Och man ska inte låta sig luras av den slarviga tekniken när det gäller en del verk. Den som ger sig tid att studera Henrik Olesens undersökande arbete går inte besviken från Malmö Konsthall.

Vito Acconci is straight, 2000
Some Illustrations to the life of Alan Turing, 2008


Malmö Konsthall ligger precis vid den nyöppnade Citytunnelstationen Triangeln. Byggarbetet i området pågår fortfarande, och man får leta lite för att komma fram till konsthallen.
Den som vill läsa mer om Alan Turing rekommenderas David Lagercrantz roman Syndafall i Wilmslow (2009).