På torsdag är det vernissage för installationen ”Arabiska mäns mobbade kroppar” på Tensta konsthall.
– Det är mycket teknik och det är mycket kroppar, säger Mellika Melouani Melani som tillsammans med Bengt Gomér och Daniel Andersson skapat verket.

Grunden till installationen utgörs utav dokument som EU-kommissionen upprättade 2005 för att man skulle spåra upp terrorister. I dessa beskrivs hur man skiljer en ”vanlig” muslim från en ”terrormuslim”. När tunnelbanan i London utsattes för bombattentat var det inte gärningsmän utifrån som gjorde dem utan så kallade ”home grown terrorists”. Mellika Melouani Melani har i projektet utgått från intervjuer och texter som framställer unga muslimer som ett internationellt hot.
– Jag var på ett möte i Rinkeby där deltagare berättade hur internationella insatsstyrkan hade gått hem till folk i full kravallmundering och tagit allt ifrån datorer till underkläder, berättar hon. Det som slog henne i deras berättelser var avsaknaden av det Sverige så som hon känner det.

Berätta, vad består installationen av?
– Det är ett antal arabiska män som medverkar. Sedan jobbar vi väldigt mycket med stetoskop som är kopplade till pulsometrar. Dessa är i sin tur kopplade till lampor som blinkar i den takt hjärtat slår.

Varför är männen avklädda?
– Det handlar väldigt mycket om kroppen, den är en intressant yta som kan projicera vad som helst. Jag ville inte klä dem i västerländska kläder eller något kaftanliknande. Kläder är konstigare än den nakna överkroppen.

Hur hittade ni medverkande?
– Jag hade en uttagning och berättade att jag ville använda deras kroppar. Jag var jättenervös och sa att dom som inte kände sig bekväma skulle gå – alla stannade kvar! Det var väldigt speciellt eftersom dom inte kommer från teater- eller operavärlden utan från förorter i Göteborg. Dom har ett visst tugg mellan varandra och dom är skitbra.

I bögvärlden finns det ju en utbredd, nästan fetischartad vurm för den arabiske mannen, samtidigt som han stigmatiseras i terrordebatten. Hur ser du på de olika uttrycken?
– Det är ju så som konst, och installationer som den vi gör, ska användas. Vi har jobbat med det här i tio månader, och i de kropparna som är med finns allt detta som du berättar om. Handlingen skapas mellan konstverket och dig som besökare utifrån vad du själv bär med dig.

Ni har visat verket i Göteborg redan, vilka reaktioner fick ni där?
– Den har fått väldigt positivt mottagande! Vi trodde det skulle vara folktomt, men folk stannade och tittade på installationen länge. Vissa gick och käkade och kom tillbaka. Det här är min första utställning så jag har inte något att relatera till, men folk har kommit fram och sagt att det här är något för Venedigbiennalen.

Arabiska mäns mobbade kroppar – en installation av Mellika Melouani Melani, Bengt Gomér och Daniel Andersson Tensta Konsthall den 23-26 sept kl 13-17