Charles Gonouds opera Faust tillhör de stora klassikerna, och historien om mannen som skriver ett kontrakt med djävulen och därefter tillsammans beger sig ut i världen för att skapa både kärlek och fanstyg har nu kommit till det svensksjungande huset på Hornsgatan.
Det är Folkoperans egna konstnärliga ledare Mira Bartov som både står för regin och den nya svenska översättningen av den franska finsången.
– Det handlar om kampen mellan gott och ont, och slagfältet är människans själ. I varje val vi gör, de vardagliga liksom de livsavgörande, är det vår bättre eller sämre sida som får råda. Och våra val får avgörande konsekvenser, både för våra egna liv, men också för andras, berättar Bartov.

Folkoperan låter tre olika sångarlag ta på sig de svårsjungna huvudrollerna i en uppsättning som kommer att påminna om ett kammarspel där publiken bjuds att tittskåpslikt kika in i karaktärernas privata rum.
Faust bygger på Goethes tragedi med samma namn, och den första tonen togs för över 150 år sedan i Paris. Verket slog igenom på allvar först ett decennium senare då den svenska supersopranen Christina Nilsson tog sig an den kvinnliga huvudrollen Marguerite. Sedan dess är Faust Paris-operans överlägset mest spelade verk och har framförts över 2000 gånger. När New Yorks världsberömda operahus Metropolitan öppnade 1883 var det Faust som gavs, och operan har sedan dess översatts till över 25 olika språk och innehåller två riktiga ”hits”.
Faust själv har den stora tenorarian ”Salut, demeure et chaste pure” där Jussi Björling fått många ögonvrår att vattnas. Marguerites välkända ”Juvelaria” är upphov till både digert drillande och klassisk karikatyr. Den som läst sin Tintin känner säkert igen Kapten Haddocks skräck, den bombastiska operadivan Bianca Castafiore, vars sjungande pratbubblor Hergé alltid illustrerade med Juvelarians text i skräniga bokstäver. För den som gillar och kan sina musikaler, så är det just också Gonouds Faust som är en del av bakgrundshistorien i Andrew Lloyd Webbers musikal om en maskklädd fantom.

Efter veckans tre premiärer får ni chansen att under fem kvällar i veckan fram till den sista oktober ta del av kärleken, fanstygen och höjdtonerna. Men akta er för mystiska män som söker er underskrift. Det räcker med Folkoperans eget djävulska kontrakt; Faust. Music Maestro!

Premiärdagar: 15, 16 och 19 september
Mer info: www.folkoperan.se

Ulrika Mjörndal som Marguerite
Daniel Johansson som Faust