”Etniskt” verkar vara temat för fredagskvällen på den enorma G.A.T-scenen som byggts upp på Gustaf Adolfs Torg under Stockholms Kulturfetival: balkansväng med storbandet The Gypsy Queens and Kings, franska DJ:s och rappande Kuduro Sound System från Angola. Dessutom firar Cirkus Cirkör 15 år.
Däremot syns inget danskt på programmet, trots att årets festival ska präglas av just influenser från vårt grannland.
– Jag får smyga in någon rasistisk kommentar, men annars fattar jag inte varför man ska ha Danmark som tema, säger Robert Fux, österrikaren som fått i uppdrag att leda fredagskvällen.
Vad får vi som skattebetalare ut av att Robert Fux är värd för kvällen, istället för – säg – Lotta Bromé eller Lili och Sussie?
– Det blir billigare! Jag är en av de få som fortfarande sätter värde på äran att ens bli tillfrågad. Jag nöjer mig med tresiffrigt. Eller, ok, fyrsiffrigt. Dessutom är jag pigg, har bra diktion–
–addition?
– DIKTION! Folk hör vad jag säger! Och så ska jag ha mina högsta klackar. Planen är att synas ända till slottet, men jag lär nog bara se ut som en flugskit på styltor. Scenen är ett storhetsvansinnesbygge av amerikanska mått – man behöver snitslad bana och GPS för att inte gå vilse.
Vad blir festligast på fredag?
– Gypsy Queens and Kings. De lär ha kostat halva kommunens skattepengar för att boka. Och Kuduro Soundsystem. Det är inte många som vet, men ”kuduro” betyder ”hård rumpa” på angolesiska. Eftersom ”fux” betyder gäddhäng på wienertyska kompletterar vi varandra bra.
Kulturfestivalen är snart slut, vad har varit bäst?
– Carl Oscar Nygrens kalas och nöjesorkester, som jag såg idag. De uppträdde på en utrullad matta, utan PA och samlade ändå 350 pers. Och tyvärr, tyvärr, tyvärr har jag inte sett La Clique än, men det kryper i skinnet av längtan att få göra det.
På lördag blir det lugnare på festivalens huvudscen, då bland andra Nina Ramsby och Ebbot Lundberg tolkar Cornelis Vreeswijk.
Uppdaterad 2019-02-19