Queerbokhandeln Hallongrottan flyttar under veckan ut både böcker och aktiviteter till prideområdet, och på torsdagen arrangerade de i Pride House ett samtal om den nya queera barnlitteraturen.

Diskussionen handlar bland annat om barnboksförfattarnas syften med sina böcker.

– Det finns många barnböcker med väldigt likartad sammansättning, säger Eddie Summanen från Vombat Förlag. Böcker som handlar om vita barn till två vita, olikkönade och heterosexuella föräldrar som bor i en liten villa. Jag saknade själv böcker som speglade min egen verklighet.

– Det är lätt att säga att vår litteratur är politisk, säger Anette Stålberg från Sagolikt Bokförlag. Men all barnlitteratur och barnkultur påverkar. Allt är politik även om det inte är uttalat!

– Det kan bli väldigt politiskt korrekt även om man bara skildrar det som finns omkring en, säger Eddie. Jag kände helt enkelt inte igen mig i de vanliga ”så blir barn till”-böckerna, och skrev min egen version i stället, med alla familjekonstellationer och sätt att göra barn som jag ser omkring mig. Jag tycker inte att det är politiskt korrekt utan en mer sann bild av verkligheten.

Inspirationen till böckerna har de fått från olika håll. Moa-Lina Croall saknade en ungdomsbok om lesbiska som inte var en komma ut-berättelse. Anette Skålberg fick inspirationen från sin prinsesstokiga dotter och den förutsägbara prinsesslitteratur hon konsumerade. Att den queera barnlitteraturen har kommit på så bred front, sätter de i relation till bland annat genusvetenskapens bildande effekt och den queera generationen som nu har vuxit upp och fått mer inflytande. Men också den nya tekniken spelar in.

– Det är lättare nu att starta eget förlag eller ge ut en bok själv, säger Karin Salmson från Vilda Förlag. Men bokhandeln är fortfarande ganska konservativ och avvaktande.
De har alla fått väldigt många positiva reaktioner, från kramar på stan till hyllningar på kultursidorna. Men många har också blivit provocerade.

– Det som sticker i ögonen är att vi gör som vi vill och dessutom har en annan agenda än den normala, säger Karin Salmson. Men alla förlag petar ju i text och har regler och normer som de följer. Man skulle kunna skriva om Disneys utgivning och analysera den, lika väl som de normkritiska förlagen.

Att böckerna behövs är alla överens om. Men för vem behövs de?

– Våra bilderböcker riktar sig till barn på förskolor, säger Eddie. Men Familjeboken riktas både till vuxna och barn. Alla som vill ha en vidare historia än ”mamma och pappa kramas lite extra”, och det är inte bara hbt-familjer utan familjer med adopterade eller som är annorlunda på andra sätt.

– Ja det finns den där identifikationsbiten, säger Karin. Men också den andra sidan. Att visa barn i väldigt normativa omgivningar att det finns andra sätt att leva är minst lika viktigt som att skapa igenkänning.

Hallongrottan säljer barn- och vuxenlitteratur för den nyfikne i Pride House bredvid Café Klara, och i ett eget tält i parken. Dessutom visar de Hallon-TV i Pride House och håller i litteraturseminarier. När det inte är pride, kan man hitta Hallongrottan på Bergsundsgatan 25 i Stockholm.