Showen bygger på att Waters med många utvikningar berättar kronologiskt om sina filmer, av vilka Hairspray är mest känd och den som slutligen gjorde honom mainstream. Historierna varvas med utvikningar om det amerikanska samhället, om sex, om dödsstraff (som han definitivt är emot, medan han skojar om att den som ska avrättas bör få välja vem som ska utföra avrättningen bland Tom of Finland-killar) och om gayliv av idag jämfört med förr. Där det inte längre räcker med att tala om för tonåringar att det är okej att vara gay. ”Det vet de”, konstaterar Waters och drar en vits om att numer gäller det att berätta för dem att stranden inte är rätt ställe att utöva sitt S/M-intresse.
Han har publiken i sitt grepp showen igenom även utan den vänligt infogade svenska anknytningen. Att Ingmar Bergmans 50-talsfilm Sommaren med Monika med en barbröstad Monica Nielsen i huvudrollen runtom i världen sågs som porr var kanske inget nytt, men Waters får till även det. Sen undrar han om någon vet vad Essy Persson gör nuförtiden. Essy Persson var med i Jag, en kvinna, som gjordes 1965. På sin tid var hon antagligen lika känd som Bergman. Bland annat på mindre biografer i USA. För övrigt säger sig Waters också drömma om att tillbringa en tid i Knutby med en viss Kristi Brud.
Efteråt ber någon ur publiken John Waters berätta vilken Edna Turnblad han gillade bäst i de olika versionerna av Hairspray. John Travolta i den senaste filmen, Harvey Fierstein på Broadway eller transan Divine i ursprungsfilmen? Waters vägrar naturligtvis välja, men framhåller olika saker hos dem.
Att Travolta är scientolog bekom honom inte – eftersom han gjorde bra ifrån sig och bevisligen inte hade några problem med att jobba med en massa homon. Apropå scientologers påståenden att kunna ”bota” homosexuella vrider han om kniven i det politiskt korrekta och konstaterar att om någon nu mår illa av att vara homo, så får de väl ”komma in” igen – till skillnad från att komma ut. Det är kul framfört, men egentligen inte särskilt kul.
Ett ställe där det bränner till, men av helt andra skäl, är när han undrar om homosexualitet i USA blivit en klassfråga eftersom det inte verkar finnas några öppna homon på skolor där många har arbetarbakgrund medan det är fullt av dem på skolor med välbeställda elever. Och om man tänker efter är det egentligen betydligt mer provocerande än resten av showen.