Sabina Ddumba är mest känd för sina hits på topplistorna, men i år valde hon att ta ett sidospår från sångkarriären och ta på sig rollen som Alba i “Ruset”. Vad som lockade henne? En bra magkänsla.
– Ja, jag är sån, om det känns bra i magen så lyssnar jag på det.
Producenten för serien kontaktade henne och Sabina gick på en audition med tankarna att det förmodligen inte skulle gå hela vägen. När hon sedan blev erbjuden rollen blev hon glatt överraskad och kunde inget annat än att tacka ja.
– Magkänslan sa bara “JA!”, säger Sabina.
Sabinas motspelare i serien är Wilma Lidén, de kände varandra sedan tidigare och kemin som redan fanns mellan dem innan gjorde det lättare att spela in ett kärleksdrama.
– Det var helt fantastiskt att spela tillsammans, säger Wilma. Vi hade väldigt kul ihop och jag tycker att vår kemi i serien funkade fint vilket inte alltid är en självklarhet.
Sabina instämmer. Hon beskriver att de båda skapade ett tryggt rum för varandra under inspelningen.
– Det kändes naturligt. Allt blev så enkelt, säger Sabina.
Det nya TikTok-formatet gjorde att det fanns en hel del utmaningar. Att filma ”på högkant” (som bilden på en mobiltelefon) innebar bland annat att det var lätt hänt att råka hamna ur bild, så det gällde att vara kreativ.
– Om jag skulle prata med någon så kanske en fick sitta på golvet och den andra i soffan så båda skulle komma med. Det var fysiskt utmanande att få plats med allt, säger Wilma.
Regissören Rojda Sekersöz håller med om att att formatet var det mest utmanande. Serien är på tio avsnitt där varje avsnitt är mellan 2 och 4 minuter långa och Rojda menar att det har varit svårt att försöka följa tiktoks snabba tempo. Tittaren får inte hinna tröttna.
– Den största utmaningen är att gestalta och berätta historien i det här formatet. Att folk ska orka titta och att det är tillräckligt spännande, säger Rojda.
Tiktok-serien gestaltar hemlig kärlek mellan två kvinnor, men seriens huvudsyfte är inte att behandla HBTQ-tema, därför har de valt att varken prata öppet om sexualitet eller se det som en HBTQ-serie. Varför?
– Någon gång måste vi sluta prata om att det finns en speciell tanke bakom att gestalta samkönade par för att det någon gång ska vara normaliseras, säger Rojda.
Hon menar att ingen frågar om tanken bakom att ha med ett heterosexuellt par i serier och filmer så varför ska det göras när det är andra typer av relationer?
– Man får ju sällan frågan om någon gestaltar ett heterosexuellt par vad tanken var bakom det.
En viktig aspekt för produktionen var att tidigt i utvecklingen porträttera HBTQ-relationer som något helt normalt.
– Jag tycker att det var väldigt uppfriskande. Det ska ju alltid vara en så stor grej i filmer och serier att förklara folks sexuella läggning. I Ruset är det underförstått och det tycker jag väldigt mycket om, säger Wilma Liden.
Sabina håller med. Hon kände inte att hon var en hbtq-karaktär som spelade mot en annan HBTQ-karaktär.
– Nej, det var inget jag tänkte på. Jag spelade en tjej som var kär.
Rojda Sekersöz tycker att varje regissör borde ifrågasätta och utmana manus som ofta skrivs från ett heterosexuellt perspektiv.
– Jag tycker att man i första hand ska kolla på vilka de bästa skådisarna är och om de råkar vara två brudar som man vill jobba med så ska man ta dem, säger hon.
Initiativtagare till serien är IQ (ett fristående dotterbolag till Systembolaget). Genom att porträttera alkoholnormen om att unga dricker annorlunda än tidigare generationer hoppas IQ kunna stärka unga till att göra smartare val när det kommer till alkohol.
I serien speglar alla karaktärer en typ av alkoholvanor. Vi möter personer som knappt dricker, hetsdricker och faller för grupptryck.
– När IQ sa att ungdomar idag dricker mindre tänkte jag att det är för att de knarkar mer, säger Rojda, men det är inte sant. Utan IQ ser att ökningen av drogbruk inte är lika mycket som minskandet av alkoholkonsumtionen.