– I mitt skapande utforskar jag oftast teman som mental ohälsa, restriktiva samhällsstrukturer och (trans)humanism. Musikskapandet har varit enormt viktigt som verktyg för att ta hand om min könsdysfori, både genom att hjälpa mig hitta ord på smärtorna, ge uttryck för de, och hylla det som för mig är det vackraste med att vara trans; att vi bygger våra kroppar i vår egen avbild.
Josef Sjöblom beskriver sig själv som är en heterosexuell cisperson, tonsättare och musikproducent som om några veckor släpper ett soul/jazz album. Ursprungligen kommer han från en bakgrund inom körsång och konstmusik och det var så han lärde känna Storm och hens konstnärsskap.
– Berättelser som vittnar om smärtsamma erfarenheter som HBTQ+personer bär på berör mig djupt. Det är en angelägenhet för alla, att dessa berättelse får höras, synas och ta plats.De träffades som sagt då de båda medverkade som vokalister i Marina Abramovićs performance The Cleaner i Eric Ericsonhallen för sex år sedan, och hittade under pandemin ett musikaliskt samarbete efter att Josef gjort ett utkast på musik där känslan var väldigt existentiell och med en rytm som direkt fick honom att tänka på Storm Dunders musikalitet och poesi.
– Jag skickade utkastet till Storm och bad hen skriva en text. Allt skedde under pandemin, så vi träffades aldrig fysiskt under processen. Men vi chattade och sågs digitalt istället. När texten var klar och Storm skickat en röstinspelning skrev jag färdigt musiken. Det var en väldigt fin och kreativ process.
– Jag skrev en text om min relation till min kropp, hur den påverkats både av min dysfori och PTSD. Det är en otroligt viktig text för mig, en dokumentation, en önskan, ett kärleksbrev. Jag ville påminna både mig själv och min kropp om att sättet vi har reagerat på traumatiska händelser är helt rimligt, det är ju bara överlevnadsinstinkter, men att faran vi reagerade på är över, och vi kan börja våga slappna av och läka nu. Kroppen förstår inte skillnaden på ett traumatiskt minne och ett traumatiskt nu, den reagerar för att hålla oss trygga, och jag är otroligt tacksam över min kropp och dens försök att hålla mig trygg, det kändes viktigt att uttrycka den tacksamheten speciellt när jag påbörjade min könsbekräftande behandling.
– Jag tror att faktumet att vi inte hör mycket musik som bearbetar kroppsförhållande och könsidentiteter handlar mer om musikbranschens exklusion av transpersoner än det handlar om att det är teman som inte skrivs om. Musikskapandet är ett otroligt sätt att arbeta igenom relationen med kroppen och jag tror att många transpersoner som skriver musik någon gång tar upp dessa teman i musikskapandet, säger Storm Dunder.
– Ja! Eller det hoppas vi på. Att det här var fröet till ett fortsatt samarbete, avslutar Josef.
Texten till Dear Body:
Dear body,
I didn’t start disconnecting cus’ you weren’t enough
When I would push my shoulders forward and press my chest down with articles of clothing, you were never too much. But you never belonged to me.
I started dissociating, I cut off our relationship cus’ it was easier to see the violence from the outside
I couldn’t let the abuse happen to something so connected to my being
I left you empty to let the process of healing be the job of someone else
I never hated you, but I couldn’t let you be a part of me
I couldn’t stand the sound of life slowly drowning
Dear body,
It is so hard to see you without being swallowed by the memories of everything you had to survive without me
I see it clearly; how I let you be a punshing bag cus’ my only other option was to recognize that I was being hurt, and I just wanted to be free
Dear body,
You weren’t built to be anything else, so I will let you be a body
And I will try to make us whole.