Det är tydligen i bastun på Storkyrkobadet det händer. Här började Jonas och Marks 35-år långa kärlekshistoria, och nu visar det sig även att julens stora SVT-drama har sitt ursprung här. Manusförfattaren och skådespelaren Bengt Braskered var 30 år när han besökte badet 1997 och hörde två äldre män prata i bastun om vår nuvarande kung Carl XVI Gustafs gammelfarfars eskapader.
– De berättade att de som unga var med på Gustaf V:s erotiska partyn och att kungen var en hett eftertraktad erövring bland unga män trots att han var en bit över 70. Men så snart de unga killarna insåg att Kurt Haijby var kungens sällskap för kvällen sa de: ”Det blir inget i kväll, för han har frun med sig”.
Bengt Braskered lyssnade intresserat på männens berättelse, som tystnade varje gång någon kom in i bastun. Där och då föddes fröet till julens stora SVT-serie.
Den fyra delar långa serien startar 1933 då Kurt Haijby och hans hustru Anna driver restaurang Lido i Stockholm. Kurts straffregister (stöld, förfalskning och vållande till annans död) gör att Lido får avslag på ansökan om sprittillstånd, så Kurt går till kungen med sitt ärende. Tycke uppstår och männen inleder en relation. Men homosexualitet är ett lagbrott, och Haijby är ju gift, och när Anna Haijby får reda på allt begär hon skilsmässa. Som orsak till skilsmässan anger hon Kurts otrohet med Gustaf V, vilket utlöser en kamp för att avsluta och mörka relationen, och rädda monarkin. Att det dessutom visar sig att penningutbetalningar skett från hovet till Haijby mynnar senare ut i att Haijby dras inför rätta för utpressning.
Bengt Braskered har skrivit på sitt manus om ”Haijby-affären” från och till genom åren. Men vilken research han än gjorde hittade han ingen ingång i historien. Det mesta var sagt bakom stängda dörrar, bevis för relationen existerade inte och en rättegång där Haijby dömts på förhand utgjorde det mesta underlaget.
Men en dag föll polletten ner för Bengt Braskered: Det kanske var kärlek mellan Kungen och Kurt?
– När jag då gick igenom materialet igen med andra ögon såg jag det på det annat sätt. Kungen varnades för Haijby på alla sätt, men han ville ändå umgås med honom. Kungen var kär, och Kurt Haijby kände något för Kungen också. För mig är detta det mest logiska, när jag såg kärleken så fattade jag turerna kring Haijby-affären. Men samtidigt, det är ett kammarspel där det mesta sagts i sovrum och i restaurangkök. Jag har ingen aning om vad man pratat om där. Det här är vår tolkning.
Med utgångspunkt i att berätta en historia om två människor som inte kan leva sina liv fullt ut, skrev Bengt Braskered klart historien på ett hotellrum i Sitges. När manuset var klart, gav SVT klartecken och Lisa James Larson fick i uppdrag att regissera. Som manusförfattare släpper man projektet när det filmas, men Bengt hade ett sista, viktigt önskemål.
– Jag litade på dem till tusen procent. Men de fick lova att inte klippa bort scener med den nakne kungen. För jag är så trött på att vi inte får se gamla människors erotik, kärlek, kåthet och passion. Och ska vi se nakenhet är det alltid 25-åringar med rumpa huggen av marmor. De flesta av oss har inte det, men vi är lika kåta ändå. Det var så fint att se Staffan Göthe gestalta en äldre kung som var passionerad och betedde sig därefter.
Både Haijby och Kungen är mogna män när de faller för varann, Kurt 38 och Gustaf V 74, trots detta faller de för varann då det ges indikationer på att de båda vanligtvis verkar ha föredragit betydligt yngre män.
– Kungen blir förtjust i Kurt Haijby från första mötet, det är nåt han går igång på även om Kurt inte är en toksnygg adelsyngling. Tillsammans skaffar de sig sen en frizon där de får vara sig själva, och det i sig blir erotiskt, menar Bengt Braskered och fortsätter:
– I Kurts fall tror jag att det började med att be kungen om en tjänst och han hjälper Kurt. Sen fortsätter kungen ösa gåvor över Kurt, som tar emot. Men bara för att man får gåvor så kan man fortfarande vara kär. Jag tror Kurt berättade saker för kungen som han inte gjort för någon annan och att de hittade något djupare hos varandra.
Rollerna som Kurt Haijby och Kung Gustaf V spelas av Sverrir Gudnason och Staffan Göthe. En drömkombo, för när Bengt Braskered fick se Sverrir och Staffans provfilmningar föll bitarna på plats: Detta VAR Kurt Haijby och Kung Gustaf V.
Sverrir Gudnasson hade däremot aldrig hört talas om Haijby-affären, men lockades av storyn.
– Det brukar inte vara så kul att läsa manus, men jag gillade det, och slogs av hur konstigt det var att man inte gjort något av detta tidigare.
Staffan fortsätter:
– Jag lockades av att själva berättelsen belyser en skamlig historia inom svensk monarki och rättsväsende. Jag hade hört namnet Haijby under barndomen och det låg nästan en kuslig känsla över namnet.
Sverrir och Staffan spelar nu ihop för tredje gången, då de spelat ihop i filmerna Gentlemen, och Den allvarsamma leken, där de spelade far och son.
– Detta är verkligen inte en enkel historia. Kurt är ju gift, så det är otrohet, plus att Kurt får saker och fördelar genom kungen. Men för mig var det viktigt att publiken får bilda sig en egen uppfattning om deras relation. Är det kärlek? Utnyttjas kungen? Eller är det både och? säger Sverrir Gudnason.
Staffan Göthe fortsätter:
– Visst, kungen och Kurt gillar att ligga med varann, men de möts på ett annat plan också. Det finns en sådan ensamhet i hans dagliga liv och han vet att detta har ett slut, men vill göra det bästa av tiden de har ihop.
Serien är inspelad i Stockholm och Göteborg, men planen var att man skulle spela in i Budapest. Pandemin kom emellan, men då kavlade producent Lena Rehnberg upp ärmarna och löste det så de kunde spela in i Sverige, trots att det blev mycket dyrare.
– Pandemin gjorde allt mer komplicerat, berättar Sverrir Gudnason. Jag testade mig hela tiden, och det var mask av och mask på. Vi filmade i en bubbla i elva veckor, och jag hade den där frisyren också, så jag hade inte så stort socialt liv….
Frisyren ja. Rollen som den delvis flintskallige Kurt Haijby krävde en viss make over.
– Från början skulle vi jobba med peruk och hätta. Men jag kände att det bara skulle bli jobbigt, så jag rakade bort håret, sparade håret på sidorna så att de skapade en överkamningsbar vinge. Om det gynnade serien så fick jag leva med keps en sommar, konstaterar Sverrir med ett leende.
Vad var annars den största utmaningen med rollerna?
– Att inte göra det för tydligt vem Kurt Haijby är. Jag vill att det ska finnas en hemlighet i honom som gör att man håller mystiken vid liv, säger Sverrir.
Staffan fortsätter:
– För mig låg utmaningen i att hitta den fruktansvärda ensamhet och sorg som döljer sig bakom kungen. Att drabbas av stor kärlek, och samtidigt fatta att detta är dödsdömt. Att veta att när det tar slut ska man vara ensam i alla år tills man dör.
Kurt Haijby har aldrig erkänt att han var homo- eller bisexuell, något som kanske inte är konstigt då det var straffbart på den tiden. Hur har ni tänkt hans läggning?
– Jag tänker att han lever med Anna, och är bisexuell. De har haft ett fungerande sexliv som varit bra. Sen har han yngre herrar vid sidan av, men det där är väldigt förträngt hos honom. För honom finns det en drift som han klarat av i parker, och sen tänker han inte mer på det, fastslår Bengt och fortsätter:
– Det intressanta är ju att gayrörelsen sedan behållit det där hemliga. På den tiden var det ett måste för det var förbjudet, idag är det inte det, men vi fortsätter ändå. Att springa i parker finns ju på sätt och vis fortfarande med cruising på en del badställen och så vidare. Det är en del av vår tradition. Vi behöver det inte när Grindr finns, men det finns ändå något som gör det kittlande. Det är som att vi behållit det som en homage till den tiden.
En känslig del som serien snuddar vid är anklagelserna om ”otukt mot minderårig” då Kurt Haijby anklagades för att ha varit intim med två unga pojkar, 11 och 13 år gamla. Men bevisningen för detta var bristfällig och förundersökningen lades ner. Men för Bengt Braskered var det viktigt att ta med i serien.
– Jag ville inte på något sätt göra Haijby till hjälte. Han är en jobbig jävel med tidigare straffar, och anklagelserna finns där, det vill jag berätta för publiken. Men eftersom han aldrig dömdes är det svårt att gå in djupare på det.
Bengt fortsätter:
– Jag har samtidigt varit noggrann med att inte vara dömande mot några karaktärer. Vissa skådespelare tyckte det var jobbigt att deras roller var homofober. Men det var dom inte. Det var 1930-tal, en annan tid. Det var enligt lag förbjudet att vara homosexuell, och det är inte så konstigt att de ser homosexualitet som ”otukt” och ”perversationer”, de litade till de som skrev lagarna. Reine Brynolfssons översteståthållare Thorsten Nothin framstår kanske som ”ond”, men det är ju hans jobb att skydda Sveriges rike och Kungahuset.
Berättelsen om Kurt Haijby innehåller ändå anklagelser om pedofili/hebefili, utpressning och en homosexuell kung. Bengt, är det en kontroversiell historia att ta upp idag?
– Delar av den, absolut. Men det är först nu som man är inne och rotar i den. Kurt är en person som är oerhört svår att få grepp om, eller hitta sanningar om. Hans egenskrivna böcker är också minst sagt osammanhängande. Jag tycker framförallt att vi ger en mänsklig bild av Gustav V, en fin farbror som måste sitta på slottet och inte får vara som han vill. Det hoppas jag publiken ser. Och jag tror knappast det är kontroversiellt att säga att Gustav V hade relationer med män.
Bengt Braskered har också en roll i serien, som Kungens hovmarskalk Eric Lidner och när jag såg serien fick jag känslan att Kungen och han delat något bortom det professionella.
– Är det nån som nappar på den tråden är det kul, men det lämnar vi öppet. Det kan absolut vara så att när Lidner var ung hade han något med kungen, men sen blev han för gammal. Och nu har han svårt att ta att Kurt, som varken är ung eller har håret kvar, vunnit Kungens hjärta (skrattar).
Tidigare i år kom Young Royals, som också skildrade en homosexuell kunglighet. Hur hade reaktionerna varit om en kunglighet kom ut som gay idag?
– Jag tror att den främsta problematiken för kungahuset är att de måste skaffa barn för att säkra tronföljden, menar Staffan Göthe och Bengt Braskered fortsätter:
– Skulle två män kunde få biologiska barn skulle det nog inte vara ett problem idag , säger Bengt Braskered.
Fast om de använder sig av surrogat så skulle ju fortfarande kungens gener föras vidare?
– Sant. Och jag vill tänka positivt, så jag tror faktiskt att de löst det. Monarkin har överlevt mycket, säger Bengt.
Han hoppas nu att den svenska kungafamiljen kommer att bänka sig i jul och se serien.
– Jag hoppas att de tycker om den. Den handlar ju om Kungens gammelfarfar, som han har träffat som liten. Jag skulle bli jätteledsen om de tycker jag smutskastat honom. Jag hoppas i stället att de uppskattar ett fint porträtt av en gammal släkting.
En kunglig affär – berättelsen om Kurt Haijby finns redan på SVT Play sedan den 23/12, men har linjär premiär ikväll i SVT1 kl 21.00. Resterande avsnitt sänds 26, 27 och 28/12.
Uppdaterad 2021-12-26