Sedan hon som 16-åring frälste Sverige med When I Held Ya under en audition till Idol har Moa Lignell släppt två album, turnerat solo, och med Melissa Horn, och Anna Ternheim. Hon har skrivit låtar till nämnda Melissa, Sonja Aldén och Jens Hult.
I början av april kom QX-hyllade singeln Born To Be, och i maj släpptes låten If Someone. I sommar kommer tredje plattan, Oh Daughters.
Plattan har fått namn efter låten Daughters, ett spår hon vurmar lite extra för.
– Det är en låt som för mig handlar om livet och stora förändringar. Jag ville sätta strålkastarljuset på just den låten, berättar Moa.
Den stora förändringen syftar på är att hon, som alltid dragit sig för att vara i förhållande, nu hittat kärleken.
– Jag har dragit mig från det för att jag inte har varit redo. Och när jag väl blev det så öppnades så många dörrar. Jag blev tvungen att öppna mig privat med känslor och bjuda in en person till mig.
Moa, som uppträtt på QX Gaygala, flera Pride-sammanhang, och alltid haft en stor skara flatfans, har blivit med flickvän.
– Jag lever ihop med en kvinna nu och musiken jag skriver har alltid färgats av hur jag lever mitt liv. Jag gissar att de dragits till mig för igenkänning. Så som jag själv har dragits till andra som lever som jag. Många av mina vänner är lesbiska och jag tror inte att det är en slump att vi har funnit varann intressanta och blivit vänner.
Du har sedan genombrottet spelat på ett gäng Pridefestivaler över hela Sverige och QX Gaygala, hur var det innan du insåg att du gillade tjejer?
– QX-galan var faktiskt mitt första riktiga gig! För mig är såna här sammanhang synonymt med glädje och kärlek, och jag är säker på att det undermedvetet underlättade för mig när jag var 17 år och skulle ut i livet.
Förutom att du blivit äldre, vad är den stora skillnaden mellan dig som artist nu och när du slog igenom?
– Det finns mer ängslan i min kropp när jag skriver nu. Som 16-åring stod jag på startlinjen av alla känslor som jag skulle möta på. Jag kan absolut sakna den lättsamma inställningen jag hade till att skriva musik då, men jag älskar att jag nu har verktygen att formulera och grotta in mig i vad det faktiskt är jag vill säga.
Har ditt låtskrivande förändrats sedan du blev tillsammans med din tjej, och blev du mer öppen i sitt skrivande när din läggning ”föll på plats”?
– Skillnaden är väl att innan jag träffade min tjej så skrev jag mer metaforiskt. Innebörden har egentligen varit samma då som nu. Men nu på Oh Daughters så finns det låtar som klart och tydligt berättar att jag har träffat en tjej. Jag har alltid varit öppen med mig själv, men är väldigt noga med att inte bli för privat. Att jag har skrivit om henne nu är för att jag är stolt och vill skriva om det finaste jag har. Men absolut. Det här är första skivan där jag använder orden ”she” och ”her”. Även om det föll sig naturligt för mig att skriva på det sättet så är jag väldigt stolt över att presentera en skiva som är skriven ur det perspektivet.
Moa berättar att kreativiteten flödar när hon är rastlös.
– Då är det som att jag kommer åt mer i huvudet. Och jag sitter alltid hemma. Jag behöver lugn och ro och utrymme att tänka helt fritt om jag dyker in i något.
Skulle du kunna tänka dig att göra Melodifestivalen idag då den ser lite annorlunda ut musikaliskt än när du slog igenom?
– Jag skulle absolut vilja skriva låtar till andra artister och vara med som låtskrivare i Mello! Det hade varit skitkul.
Vad har du för förhållande till When I Held Ya Idag?
– Jag brukar spela den på mina konserter. Den funkar än idag! Jag har bara fått sänka tonarten på den då jag har gått igenom målbrottet sedan jag var 16 år (skrattar).
Det blir som för alla andra en annorlunda sommar, utan spelningar. Men med två singlar och snart ett album har Moa mer fokus på musiken än någonsin.
– Just nu ligger fokus på att göra klart albumet och allt runt omkring det. Jag följer bara mitt hjärta, och siktar på att halta in på konserthusen när jag är 70 år! Jag vill göra musik hela mitt liv. För att komma dit tror jag det handlar mycket om magkänsla.
Hur ser livet ut annars just nu?
– Jag är hemma väldigt mycket. Jag gillar inte Ica-besöken, då jag inte litar på att folk spritar händerna. Jag grunnar absolut mycket på framtiden, men just nu tar jag det dag för dag.
Och när du inte skapar musik?
– Då spelar jag tennis, lagar mat, kollar fiskevideos på Youtube, sitter i någon bar och tar en virrepinne.
Efter samarbeten med Melissa Horn, som Moa också turnérade med, och andra starka kvinnliga artister som Sonja Aldén och Anna Ternheim, finns det en artist som Moa drömmer om att jobba med.
– Jag har en lista på intressanta personer som jag tror att jag hade kunnat samarbeta och skriva fin musik ihop med. Eva Dahlgren ligger högst upp på den listan just nu, men det vet hon ingenting om! Jag gillar att jobba i skymundan för att sedan presentera en hyfsat färdig låt.
Låt oss hoppas att en viss blekt blondin läser detta och nappar.