Det är i samband med lanseringen av Prins Carl Philps bestickserie ”CPB 2091” som marknadschefen Monika Törnqvist på hantverksföretaget Mema/GAB konstaterar vilka målgrupper produkterna har. Hon förväntar sig en försäljningssuccé bland kvinnor över 40, bland andra.
– Men jag tror också att unga designintresserade och homosexuella män faller för det här sparsmakade och stilrena uttrycket, säger hon till DN.

Matsilvret utgör Prins Carl Philips debut som produktdesigner. Han är utbildad på Rhode Island School of Design i USA och på Forsbergs skola i Stockholm.
– Jag har hämtat inspiration i modern arkitektur och storstäder som Sydney och New York, berättar han.

Prinsen har designen i släkten. Hans farfars bror, Sigvard Bernadotte har gett form till flertalet nordiska designklassiker. Monika Törnqvist upptäckte Carl Philips begåvning genom en anonym designtävling i USA för några år sedan. Hon medger att hans ”kändisstatus” också kommer att väcka intresse för produkterna.