Italien och Frankrike var först ut i Europa med att erbjuda gay TV-kanaler. Nu har det nygrundade mediaföretaget Deutsche Fernsehwerke startat gratiskanalen Timm. Den finansieras främst genom TV-reklam, där säljargumentet är att man specifikt riktar sig till en jämförelsevis penningstark konsumentgrupp. Trots den tydliga profiler så hoppas man locka alla typer av tittare, HBT-personer och straighta.

Eldsjälen bakom projektet är Frank Lukas, en gammal räv i branschen och tidigare programledare för det numera nedlagda gaymagasinet ”andersTrend” på den kommersiella kanalen RTL. Timm lanseras som alternativ till det magra homoutbudet som vanlig TV erbjuder. Den säger sig också vilja synliggöra mångfalden av bögars livsstilar långt från slitna klichéer och stereotyper.

Timm-chefen Frank Lukas

Timms program visas under bästa sändningstid mellan klockan 18 och klockan 24 och även längre under helgerna. Holger Wicht, före detta chefredaktör på queertidskriften Siegessäule i Berlin, blir ansvarig nyhetschef för den dagliga nyhetssändningen Timmtoday. Här presenteras dagsaktuella nyheter med egna reportrar på plats i storstäderna Berlin, Köln, Hamburg och München.

Stockholm är bland de första resmålen som presenteras på Timm i det australiska resemagasinet Out and about

Bland de egenproducerade programmen finns talkshowen Timmousine, dejtingprogrammet Homecheck och resemagasinet Upgrade. Dessutom visas dokumentärer, spelfilmer och tv-serier som är populära inom communityn världen runt (bland annat även flatornas favorit L-World). Men som vanligt i Tyskland är alla utländska produktioner dubbade.
Timm sänds via satellit på Astra och i flera kabelnät i de tyskspråkiga länderna. Ett urval av programmen kan du se gratis på den interaktiva webbplatsen www.timm.de.