– Moschino Barbie is so fierce! utbrister den lilla killen med mohawkfrisyren och ser ut att ha hur kul som helst med sina tjejpolare. Tillsammans gör trion reklam för den specialdesignade dockan som sålde slut på mindre än en timme efter att den släppts.
Reklamfilmen sprids just nu flitigt i sociala medier och hyllas för att en kille äntligen syns i en Barbie-reklam.
Men filmen får också hat. I kommentatorsfältet på YouTube skriver till exempel en person ”Låt liberalerna indoktrinera våra barn till att bli bögjävlar”. En annan skriver att killen är en gaystereotyp och barn är inte homosexuella, låt dem bara vara barn”.
Men mestadels får reklamen fina kommentarer som ”äntligen en reklam som känns 2015” och ”Jag gråter just nu. Det här är så sött och jag önskar att jag sett denna när jag var liten kille. Det gör mig så glad att framtida generationer ser denna och sprider den så att könsstereotyper försvinner när det kommer till leksaker”.
Barbie är en stor inspirationskälla för Moschinos kreativa boss Jeremy Scott, vars hela vår/sommarkollektion var inspirerad av den kända dockan. Scott, som ofta syns med popstjärnor som Katy Perry, Rita Ora och Miley Cyrus, har tidigare också berättat att det var Barbie som fick honom att bli designer.
Han kommenterar också uppmärksamheten kring reklamfilmen på sitt Instagram.
– För mig var det lika naturligt att en kille skulle leka med Barbie, som att tjejer gör det. Jag är glad att detta har satt igång en nationell diskussion om könsneutralitet för våra barns leksaker. Jag tycker vi ska låta barnen leka och vara lyckliga, leken är trots allt barndomens yrke.
QX gör självklart tummen upp och önskar att alla kids vågar vara lika fierce som den lille grabben.
Uppdaterad 2016-12-02