Strax innan pandemin bröt ut, i januari 2020, var jag i London med min dåvarande kille och såg Max Martin-musikalen & Juliet. Efteråt var jag helt tagen.
”Har haft i det närmsta en religiös upplevelse i London. Max Martin-musikalen ”&Juliet” är hands down det bästa jag sett på en scen. Så snyggt och sömlöst genomfört, så berörande, så viktig, så mäktig och bara hits. Tänk att få se berättelser om att komma-ut och könstillhörighetstänk skildras med den här berättarglädjen”, skrev jag på Insta.
Så nyheten om att musikalen, en modern tolkning av Romeo & Julia med musik av svenska popgeniet Max Martin, kommer till Stockholm och Cirkus våren 2026 är kattmynta för popfans. Och dessutom med Edward af Sillén som regissör, och Calle Norlén som översatt originalmanuset, skrivet av David West Read (gayfavoriten Schitt’s Creek).
Storyn är enkel: Juliet skippar att offra sitt liv för Romeo och väjer sig själv före en snubbe. Så hon ger sig ut på äventyr som ger henne en andra chans i livet. Och självklart innehåller den en stor skopa HBTQ+, tankar om tolerans och öppenhet. Bland annat är Juliets bästis May icke-binär och gör Britneys klassiker I´m Not a Girl Not Yet a Woman!
Musiken är såklart bortom allsångsvänlig genom HELA musikalen: Tänk superhits som Robyns Show Me Love, Kelly Clarksons Since U Been Gone, Britneys Baby One More Time och Oops I did it again, Backstreet Boys Larger Than Life; Shape of My Heart och I Want It That Way, Timberlakes Can’t Stop the Feeling! som vävs in i föreställningen med sjukt smart finess. Och att man dessutom får underskattade Martin-pärlor som Britneys Overprotected och Celines That’s The Way it is? Perfektion.
Kan det bli januari 2026 nu tack?
STR Graham Hughes