I Från Broadway till Duvemåla står sången och musiken i fokus, och ett liveband kompar Martin och artisterna John Martin Bengtsson, Emmi Christensson, Linda Pritchard, Viktoria Tocca och Malena Tuvung som sjunger solo och i olika konstellationer.
– Det ska bli kul att få sjunga bekanta örhängen, för här får man verkligen klassiker som Don´t Cry for Me Argentina och Anthem, blandat med en och annan ny musikallåt, berättar Martin när QX ringer upp.

Det blir även smäktande ballader, men Martin beskriver sig som en Per Anderson-figur i artistkonstellationen.
– Jag ville komma in med nåt komiskt och riktigt showigt. Så jag har satt ihop ett ”Martins crazy-medley” på fem minuter med de gladaste, fjolligaste och de mesta uptempo-låtarna genom tiderna.  Ju äldre jag blir omfamnar jag glad och fjollig musikal, så jag lovar något hysteriskt med rekvisita. Visst, det blir smoking men jag lovar att en och annan fjäderboa slinker med.

Som vilken är den fjolligaste musikalen?
– Det är nästan för enkelt att säga La Cage Aux Folles, men i sin rätta mening ÄR den ju det.

Och din favoritmusikal, är det som att välja ett favoritbarn?
– Ja, det är Sophies Choice! Men är jag tvungen: Kristina från Duvemåla. Och Chicago, revival-varianten ligger mig varmt om hjärtan i fråga om estetik och koreografi.

Vilken musikallåt är roligast att sjunga?
Guldet blev till sand är en fröjd att sjunga. Det är en svensk evergreen, är enkel att berätta och jag gillar enkelheten. Björn och Benny är genier.

En musikal du aldrig förstått storheten i?
Blodsbröder var en långkörare i London och det var ett sånt jäkla pekoral. Det var som att alla fördomar folk har om musikaler infriades. Men jag kan samtidigt förstå dess storhet…

Nån musikal du tycker alla borde se?
– Det slutar alltid med Wicked. Den har det mesta: Den är dyr, storslagen, har svinbra musik, otroli sång och det är en häftig berättelse. Jag behöver sänka förväntan inför filmpremiären i höst, men Cynthia Erivo är sagolik, en otrolig sångerska och en duktig skådis. Så Ariana Grande känns som ett kul tillskott bredvid henne.

Du har på ett sätt spelat i drag både som Dolly och Agatha, men om du fick spela en kvinnlig musikalroll..?
Wickeds Elphaba och Glinda, och ju äldre jag blir lockar Mama Rose i Gypsy. Och Roxy & Velma i Chicago såklart.

Vad tar du med dig från Agatha och Dolly?
– Jag har fått en ännu större respekt för dragqueens som gör allt själva. Jag får ju hjälp med smink, peruk och kläder, och att det finns många stjärnor där ute som gör allt själva, och det har jag all respekt för. Jobbet som ligger bakom.

Vi gillar ju dina Insta-filmer också, känner du press eller är det bara kul?
– Jag känner absolut press, men jag tycker det är väldigt rolig samtidigt. Och jag kan exklusivt säga att det kommer en julkalender i år med titeln ”Fashion at Home”. Jag kan utlova en rumpchock.

Och så blir det ytterligare en dragroll i vår!
– Ja, jag spelar dragshowartisten Lola i feelgoodmusikalen Kinky Boots på Uppsala Stadsteater.  Det är stora skor att fylla, Dolly var ju mer en animerad dragfigur och Lola är mer människa. Men temat om att få vara den man är kan man inte uttrycka nog många gånger. Så det blir en utmaning att i drag ta sig an större dansnummer i höga klackar. Men jag är i goda i  med smink och hår, och Camilla Thulin gör kläderna. Och så har Lola ett gäng dragquuens runt om sig i sin värld. Och det är killar som dansat lite mer än mig, så det blir tuff träning i höst.

Turnéstart för Från Broadway till Duvemåle den 13 september i Eskilstuna