I ett känslomässigt inlägg delade stjärnan med sig av sin upplevelse på Instagram i tisdags. Bland annat skrev hon: ”Thanks for making the entire DragCon, who never watched my season, think I’m a horrible musician AND a horrible drag queen. You did it in the edit on my season, you know EXACTLY what I’m referring to, and you did it again now. I’m so fucking sad.”

Bakgrunden till detta var en spelning på DragCon som blev allt annat än lyckad. Endigo berättar för QX.
– Akter på DragCon soundcheckar inte då många bara mimar och dansar, så soundcheck sparas till de akter som har livesång, vilket vi har. Men vi fick aldrig det soundcheck vi bad om.
En sak som upprörde extra då detta även inträffade under DragCon 2023.
– Jag bad om soundcheck men fick aldrig svar från produktionen. När det sen var dags för showtime fick jag höra att de helt missat att jag skulle sjunga live och hade då inte ens förberett en mikrofon eller teknik för livesång. Så med detta i åtanke var jag lite nervös och skeptisk till tekniken i år.

Till sitt nummer på årets DragCon hade Endigo också med två gitarrister på scenen – precis som under West Pride 2024 – samt bakgrundsvideo med instruktioner till publiken, sångtext till allsången – samt hela nya musikvideon The Age of AGI, om-editerad just för DragCon.

Men innan Endigo och bandet ens kom ut på scenen hade Drag Con-arrangörerna lagt ett 50 sekunder långt intro med en berättarröst som berättade för publiken om Drag Race Sverige, vem Endigo är, att hon inte var bra på att mima, och att hon är här ”för sin hämnd” på ett lite skämtsamt sätt.
– Problemen började redan här, när videon på skärmen konstant låg 5-6 sekunder efter musiken. På grund av detta blev hela introt ur synk, och publiken stod mest nervöst och undrade vad det var som hände.

Efter introt kom Endigo, tillsammans med sina musiker ut på scenen och spelade The Age of AGI. Vid det här laget var både videon och musiken totalt ur synk – och på det hörde bandet och Endigo knappt bakgrundsmusiken på scenen.
– Medhörningen var otroligt låg, säkerligen inställd för någon som bara ska mima, vilket också gjorde att vi hade otroliga problem med att framföra vår musik.

När de sedan gick av scenen hördes både buande och folk som sa: ”well that was the worst shit I’ve ever seen”.
Endigo, som spenderat över 80 000 kronor enbart på hotell och flyg var förkrossad.
– Jag bara störtgrät backstage. DragCon är inte ett betalande gig, det är enbart PR. Det är alltså otroligt viktigt att tekniken fungerar.

Efter fiaskogiget sprang Endigo, bandet och Endigos manager runt backstage och letade efter arrangörer att ställa till svars. Funktionär efter funktionär bad om ursäkt och försäkrade oss om att hjälp var på väg. Men inget hände.
– Vi hade ju gärna sett att åtminstone få våra flyg och hotell återbetalt som plåster på såren, eller i minsta fall någon slags offentlig ursäkt. Men tiden bara gick. Till slut fick vi tag på en arrangör backstage som i princip bara sa ”Please stop bothering my PA:s (funktionärerna)”

Till råga på det så var Endigo den här kvällen nominerad för en WOWIE – ett pris som delas ut av Drag Race produktionsbolag World of Wonder. Galan ägde rum i slutet av DragCon, bara ett par timar efter uppträdandet där Endigo buats ut av en publik som till större delen inte sett Drag Race Sverige.
– Ni hade blivit förvånade över hur få som överhuvudtaget har sett vår säsong internationellt… Jag var nominerad för ”Best Music Video” för min låt All Star, som ironiskt nog är lite av ett ”disstrack” åt sagda produktionsbolag.

Men det blev ingen WOWIE-gala för Endigo som besviken och ledsen lämnade DragCon med hela sitt gäng.
Hon är nu kvar i Los Angeles och tycker fortfarande hela upplevelsen känns tung och omskakande.
– Den här upplevelsen har fått mig att tänka om kring min plats i dragvärlden helt. Jag är otroligt trött på att alltid bli behandlad som skit och bli gaslightad från alla håll ”att jag är dålig”. Antingen är jag en dålig dragqueen på TV, eller en dålig musiker på DragCon. Alla som jobbat med mig professionellt ser vad som händer och folk är helt mållösa över hur jag blir behandlad, år efter år. Jag kan säga att i dagens läge tror jag inte jag uppträder på DragCon igen, och jag kan inte med gott samvete rekommendera någon annan queen, speciellt en som sjunger live, att åka. Det är en enorm monetär förlust redan, det får man leva med, och att riskera så mycket pengar bara för att finansiera sin egen offentliga förnedring känns.. sådär.Endigo kommer nu vara i LA ytterligare en vecka och bara försöka ta lite semester efter det här fiaskot. Hon har både vänner och partner på plats som stöttar.

Av arrangörerna har Endigo fortfarande inte hört ett ord. Men ett populärt Twitter-konto plockade upp storyn, svilket har lett till att en del fans kunnat stötta sin idol
– Det känns tröstande såklart, även om jag undviker drama till varje pris normalt. Jag ångrar inte att vi åkte. Det var ändå första internationella resan jag fick göra med mitt band, och vi träffade mycket fina människor. Det bästa med DragCon är människorna – inte minst alla försäljare och utställare jag lärt känna tidigare år, och det var såklart superkul att få träffa alla dem igen. Men jag kan ju inte säga att det var en värd investering.

Kommer vi få se dig under Stockholm Pride i år?
– Yes, jag planerar besöka Stockholm Pride i år. Förra året var ett helt magiskt mottagande, speciellt då det var min första Stockholm Pride någonsin, och även om jag inte själv uppträder i år så känner jag att kan behöva lite av den kärleken som finns i Stockholm efter hela det här fiaskot. Jag har nu bott i Stockholm i snart ett år sedan min flytt från Tokyo, och även om jag fortfarande är lite av en outcast i det queera Sverige så ser jag fram emot att vara bland all kärlek igen.