Utställningen Unstraight Stories from Egypt är en gratis aktivitet på Trädgården vid Skanstull under Stockholm Pride 31 juli – 4 augusti. I den har fotografen Dawood, med risk för sin egen säkerhet, dokumenterat historier som ger ansikte åt de ofta osynliga medlemmarna av HBTQ+communityt i Egypten och deras berättelser.

Dawood är en svensk-libanesisk bög som tillbringat tid i Egypten för att få fram materialet till utställningen. I Egypten fann han kulturella och språkliga kopplingar och en unik väg in i de queera kretsarna. Han är uppvuxen i Libanon där han också gick på ett amerikanskt college, och somrarna tillbringade han i svenska Grythyttan, och sedan 17 års ålder bor han i Sverige.
– Jag började plugga direkt, och blev snabbt en del av queercommunityt här. Jag festade på Kolingsborg och massa andra ställen i Stockholm eftersom jag hade skägg som 14-åring och såg väldigt mogen ut. Mina två första bögkömpisar från den här tiden har jag fortfarande kontakt med.


Berätta om utställningen!
Unstraight Museums mål är att samla queer historia, ett initiativ till vår rätt till en egen kultur inom museumvärlden. Jag funderade på vad jag ville göra inom detta. Jag kan arabiska eftersom jag är uppvuxen i Libanon, så jag tittade runt i Mellanöstern och insåg att Egypten var ett stort frågetecken ur queersperspektiv. Jag hittade bara några få saker som BBC gjort om razzior, men knappt något i sociala medier eller andra publikationer.

Så Dawood satte igång med ett förarbete kring queera personers situation i Egypten.
– Det var väldigt svårt eftersom så mycket handlar om socioekonomiskt status hurvida man kan leva öppet eller ta risker. Det är svårt att generalisera situationen då det alltid finns en risk att vara öppen, och lagen är inte så tydlig heller. Dessutom finns en avdelning som pysslar med ”entrapment” där polisen stämmer träff via Grindr och sen tar in personer för förhör. Communityt är under verkligen under ”target”.

Var du orolig för din säkerhet?
– Jag var mest orolig för dem i teamet. Vi var otroligt försiktiga och arbetade med krypterade datorer och lämnade inget pappersarbete efter oss. Jag ville inte att projektet skulle förstöra någons liv. Första månaden handlade om att hitta berättelser och sedan övertyga personerna om att deras berättelser är viktiga att berätta. Alla som lämnat in stories visste att jag skulle lyfta dem i det här sammanhanget.

Personerna på Dawoods bilder är inte personerna som berättelserna handlar om, det hade varit för riskabelt. Istället använde sig Dawood av statister. Däremot är alla bilder tagna på plats i städer som Alexandria och Kairo.
– Se bilderna som en trailer för dessa korta personliga berättelser som man även kan man ta med sig hem från Trädgården i utskriven form.

Varför är Pride viktigt för dig?
– Jag är alltid i stan då och går alltid till Pride Park av någon anledning. Det har liksom varit en självklarhet för mig. Och att ha utställningen här på Trädgården under Stockholm Pride var viktigt då många inom communityt har planer i Stockholm just nu. Och för mig var det också viktigt att det var gratis så att alla kunde ha access.