I orkesterdiket sitter solister från hela Skandinavien och på scenen syns Sveriges operaelit. Rickard Söderberg är som vanligt en av de drivande krafterna bakom denna helaftons-operett, som i år är större än någonsin.
– Vi tänker alltid att vi ska dra ner till året efter, men så maxar vi istället. Nu blir det 24 artister på scen och 160 olika kostymer, vi vill ju ge publiken allt. Vi som jobbar har så väldigt roligt och det är verkligen ett kollo för Sveriges operaelit, där alla får göra det dom älskar. Operahusen gör inte sånt här och då blir detta något helt unikt.
Rickard Söderberg spelar Gud Fader själv, som i hans gestaltning är en ilsk homogud.
– Ja, han är en homogud av där den gammaltestamentliga skolan. Han är arg, småaktig och ”prankar” folk att offra sina barn. Han är tillsammans med guden Oden, som här är mer åt SLM-hållet.
Kammaropera Syds sommaruppsättningar innehåller som vanligt en stor dos regnbåge och Rickard menar att det nu är så självklart både för publiken och de medverkande att det mesta är regnbågspräglat.
– Det är så oerhört integrerat efter att vi kört detta i snart ett decennium. Bara den här uppsättningen bjuder på ”Adam & Evert” i nudesuits, och så har vi Marianne Mörck som spelar en lesbisk Venus i trosa, peruk och ett snäckskal.
Vad skulle du själv göra om du var Gud för en dag?
– Jag skulle ingjuta en självkänsla i människor som gjorde att man inte behövde bråka, att alla kunde leva för och med varandra.
Har du någon favoritgud?
– Jag tycker Merkurius är en kul gud. En paragrafryttare som är lite vild och snabb i tanken. Jag är själv gift med en paragrafryttare så jag vet att den egenskapen lockar (skrattar).
I sommar väntar som vanligt en massa spelningar och Pride-åtaganden för Rickard Söderberg.
– Den enda semester jag har är dagarna kring Stockholm pride, och då jobbar jag med det. Men för mig är Pride pur lust så jag njuter.
Premiär för Gudar & Gudinnor på Ystads Teater den 29 juni.