Gud vad jag önskar att jag kunde hoppa tillbaka till tiden då Eurovision inte präglades så mycket av vad som händer utanför scenen. Visst, politik och omvärldshändelser har alltid tassat in mer eller mindre i tävlingen. Men i år har är det omöjligt för tittarna att inte dras in i vad som försegår i närheten av Mellanöstern. Israels medverkan har skapat ett för- eller emot-läge, och sedan EBU godkände landets medverkan känns hela Eurovision som en krutdurk. Och efter att landet gick till final under torsdagsnatten går rykten om att tittare över Europa strösslat på rejält med röster. I ett klipp från italiensk tv visades hur tittarna gav närmare 40 procent till Eden Golan medan tvåan Nederländerna (som diskades av EBU under lördagsförmiddagen) bara fick drygt 9 procent… Lägg därtill Aftonbladets omröstning där Israel också var den stora favoriten.
Men. Jag vill ändå tro att vinnaren kommer från Kroatien i år.

Det är svårtippat i år, men jag håller ändå fast vid att Baby Lasagna är den som kommer att dra det längsta strået till slut. Hans Rim Tim Tagi Dim är en perfekt efterföljare till Käärijäs silvermedaljör Cha Cha Cha och nu när det inte finns en Loreen i leken vinner den effektiva rockschlagern med bonnaröj. Lillasagnens vinst skulle göra att vi hamnar i ett land som aldrig vunnit, och att vi äntligen bryter Ukraina/Sverige/Italien-dominansen i tävlingen. Låten, om unga män som prövar lyckan utanför hemlandets gränser, kommer håva in bra både från folket och jurygrupperna, och därmed är saken biff: Det blir Zagreb nästa år.

Programmet i sig fortsätter att flirta med det förflutna och finalen inleds med att Björn Skifs sjunger sin USA-etta Hooked On a Feeling.  En fin idé på pappret, men den pågår lite för länge och fansen i arenan ser ut som fågelholkar under publiksvepningarna som kanske borde signalera lite mer fest än så här. Men när sen ”flaggparaden” rullar igång till tonerna av svenska internationella musiksuccéer skjuter feststämningen i topp. Ursnyggt!

I programmet gästar även vinnartrion Charlotte Perrelli, Carola och Conchita Wurst för att sjunga Waterloo. Kanske inte det sexigaste sättet att hylla ABBA:s 50-åriga vinst… Men såna här petitesser är nada när Petra och Malin är fullkomligt lysande rakt igenom programmet, och som manuset är lika härligt skrattframkallande som under semifinalerna. Dessutom får vi fina hyllningar till både Karin Falck och Christer Lindarw (som ju gjorde Lill Lindfors ikoniska kjoltapp).
Och Sarah Dawn Finers Lynda Woodruff får även sjunga en egen låt om EBU-bossen Martin Östergren. Härligt intern Eurovisionhumor.

Nåja, det handlar trots allt om tävlingen. Så, så nu dags för tippande och så här tror vi det går (indelat i top-vers-bottom).

Corinne Cumming/EBU

1. Sverige – Marcus & Martinus – Unforgettable
Omdöme: De norska tvillingarna kommer absolut inte göra bort oss och det blir en placering på övre halvan, men utanför topp tio. Numret har öppnats upp lite efter Mello, och är lite ljusare, men vi tillhör helt enkelt inte den absoluta toppen i år.
Top, bottom eller vers: Vers.

Corinne Cumming/EBU

2. Ukraina – Alyona Alyona & Jerry Heil – Teresa & Maria
Omdöme:  Ukraina kan det här. Det blir toppen igen för den här vackert vemodiga popen med rappinslag där Jerry Heil klättrar upp på ett berg medan Alyona Alyona rappar med pondus.
Top, bottom eller vers: Top.

Sarah Louise Bennett/EBU

3. Tyskland – Isaak- Always on the Run
Omdöme: Men varför? Snälla Tyskland, varför envisas ni med att skicka låtar som är lika intressanta som ett glas vatten? Det blir noll i år igen.
Top, bottom eller vers: Bottom.

Sarah Louise Bennett/EBU

4. Luxemburg – Tali – Fighter
Omdöme: Luxemburg har inte varit med i Eurovison sedan 1993, och för mig är det smått obegripligt varför man väljer att göra comeback med den här dussinlåten.
Top, bottom eller vers: Botten.

Corinne Cumming/EBU


DISKAD
 (5. Nederländerna – Joost Klein – Europapa
Omdöme: Tänk 2 Unlimiteds No Limit mixad med Verka Serduchkas Dancing Lasha Tumbai, och rama in det med nittiotalets EU-propaganda, så har ni den här skojfriska figurens jättehit. Topp10 absolut men vinner det gör den verkligen inte.
Top, bottom eller vers: Top.) 

Sarah Louise Bennett/EBU

6. Israel – Eden Golan – Hurricane
Omdöme: Eden Golan leverar sin vackra ballad med pondus, och de mjukisklädda dansarna ramar in låten snyggt.
Top, bottom eller vers: Top.

Corinne Cumming/EBU

7. Litauen – Silvester Belt – Luktelk
Omdöme: Dunkel elektropop med näsryggsringsprydda bikillen Silvester. Snyggt och stabilt men i mitten.
Top, bottom eller vers: Vers.

Sarah Louise Bennett/EBU

8. Spanien – Nebulossa – La Zorra
Omdöme: Vi älskar den här grå panterns sexiga mogendisco med tanga-klädda gaydansare och en text som tar tillbaka och äger den spanska varianten av ”bitch”. Lyssna noga när (de spanska) fansen i arenan sjunger med i varenda ord. Men tyvärr blir det nog ännu en bottenplacering för Spanien.
Top, bottom eller vers: Bottom.

Alma Bengtsson/EBU

9. Estland – 5Minuust – Puuluup – (nendest) narkutikumidest…
Omdöme: Synkrondansande mansgrupp som sjunger om droger de inte testat. Ett härligt eget och röjigt nummer, men att den är i final är belöning nog.
Top, bottom eller vers: Bottom.

Sarah Louise Bennett/EBU

10. Irland – Bambie Thug – Doomsday Blues
Omdöme: Nej, här är låten helt ovidkommande. Det är numret som är grejen. Tre minuters skräckfilm med jazziga balettinslag fångade tittarna i tisdags och den ickebinära artisten och hens tatuerade dansare ger allt i den Rammstein/Billie Eilish-inspirerade låten. Absolut topp10.
Top, bottom eller vers: Top.

Corinne Cumming/EBU

11. Lettland – Dons – Hollow
Omdöme: Årets mest överraskande finalist är också en av årets mest obegripliga finalister. Nästa!
Top, bottom eller vers: Bottom.

Sarah Louise Bennett/EBU

12. Grekland – Matina Satti – Zari
Omdöme: TikTok-pop med kaxig sångerska som sticker ut i sin dansant stötiga förpackning. Kommer gå bättre än den förtjänar.
Top, bottom eller vers: Top.

Storbritanniens Olly Alexander.

13. Storbritannien – Olly Alexander – Dizzy
Omdöme: Årets absolut bögigaste ögonblick pågår i tre minuter till tonerna av Years & Years-Ollys småsvajiga sång. Men who cares? Låten, inspirerad av Erasure/Pet Shop Boys, har iscensatts med ett avancerat dansnummer i ett skitigt duschrum, och de fyra hunkdansarna i boxnings-inspirerande outfits är HBTQ+representation de luxe.
Top, bottom eller vers: Vers.

Alma Bengtsson/EBU

14. Norge – Gåte – Ulveham
Omdöme: Etnometal som bygger på medeltida visan ”Møya i ulveham”, typ ”ungmön i vargakläder”. Sångerskan Gunnhild ställer skåp på sitt podium och hennes sångstil ”kulokk” är helt klart hypnotisk. Det blir ingen topplacering men mitten är ju helt okej för norrmännen som de senaste åren prenumererat på topp10-placeringar.
Top, bottom eller vers: Vers.

Corrine Cumming/EBU

15. Italien – Angelina Mango – La Noia
Omdöme: En underbart medryckande sommarhit till cumbiarytmer där noia betyder ”tristess”. Mango är underbar på scenen och sjunger fantastiskt, men det är ändå något i det röriga numret som gör att den inte når ända fram i år. Men topp10 blir det definitivt.
Top, bottom eller vers: Top.

Alma Bengtsson/EBU

16. Serbien – Tena Dora – Ramonda
Omdöme: En urtrist ballad som tar sig alldeles för sent.
Top, bottom eller vers: Bottom.

Alma Bengtsson/EBU

17. Finland – Windows95Man – No Rules!
Omdöme: Den finska duons Günther-trall sticker ut med sitt komiska nummer där rapparen springer och jagar sina jeansshorts. Låten är helt okej, men att köra på detta året efter Käärjää är ändå lite av en besvikelse.
Top, bottom eller vers: Vers.

Sarah Louise Bennett/EBU

18. Portugal – Iolanda – Grito
Omdöme: Att portugiserna skickar nåt vemodigt till Eurovision är lika givet som sillen på midsommarbordet. Fint men trist.
Top, bottom eller vers: Bottom.

Alma Bengtsson/EBU

19. Armenien – Ladaniva – Jako
Omdöme: Etnopop med en enerverande lai-lai-lai-slinga som bara existerar i Eurovision. Tyvärr funkar sånt här alldeles för bra, och det blir höga poäng från folket.
Top, bottom eller vers: Vers.

Corinne Cumming/EBU

20. Cypern – Liar – Silia Lapsis
Omdöme: Hyfsad Eurovision-pop, men det är ändå obegripligt att denna är i final och Maltas betydligt snyggare, bättre och sexigare nummer inte är det.
Top, bottom eller vers: Bottom.

Alma Bengtsson/EBU

21. Schweiz – Nemo – The Code
Omdöme: Ickebinära Nemo tävlar med tre låtar i en, men sjunger dem fantastiskt. Att hen så fritt kan sätta rap, opera och andra toner utan att påverkas det minsta av allt som händer på scenen är ett under. Och det är ju urfint att ett ESC-favorit kan handla om att hitta sin egen identitetskod.
Top, bottom eller vers: Top.

Sarah Louise Bennett/EBU

22. Slovenien – Raiven – Veronika
Omdöme: Det är fortfarande obegripligt att den här häxiga gapfesten är i final.
Top, bottom eller vers: Bottom.

Alma Bengtsson/EBU

23. Kroatien – Baby Lasagna – Rim Tim Tagi Dim
Omdöme:
Kom igen nu bäbislasagnen!  En av årets absoluta EuroClub-favoriter är den här effektiva dängan med handen-i – luften-koreografi, schlagrig hårdrocksrefräng och tungt beat. Scennrumret är härligt ESC-kitschigt med Fröken Snusk-maskerade musiker, och det vore helt klart rättvist om Kroatien tar sin första seger någonsin.
Top, bottom eller vers:
Top.

Sarah Louise Bennett/EBU

24. Georgien – Nutsa Buzuladze – Firefighter
Omdöme: Damen med tävlingens bästa dragnamn gör det mången Eurovision-kvinna gjort sedan urminnes tider: Gapar sig igenom en enordstitel-låt som man glömt på söndag.
Top, bottom eller vers: Bottom.

Alma Bengtsson/EBU

25. Frankrike – Slimane – Mon Amour
Omdöme: Älskar man passionerade fransmän som skriksjunger en kärleksförklaring så är detta kvällens val. Men hans manér, och greppet att sjunga en meter från mikrofånen känns bara lite självgott och löjligt. Men som en av årets får stora Balder och unga uttryck blir det en fin placering.
Top, bottom eller vers: Top.

Alma Bengtsson/EBU

26. Österrike – Kaleen – We Will Rave
Omdöme: En av årets största dansgolvshits sjungs av svajiga sångerskan Kaleen. Men Österrike har lyckats maskera hennes bristfälliga röstresurser på ett förbluffande snyggt sätt med en massa dansbrejks och pålagda körer. Numret är riktigt härligt i sin dansanta nattklubbsinramning, och låten skulle få publiken på Vi som älskar 90-talet att explodera.
Top, bottom eller vers: Vers.

Så enligt vår indelning i topp/vers/bottom, borde resultatet bli nåt sånt här:

1. Kroatien
2. Israel
3. Schweiz
4. Frankrike
5. Ukraina
6. Italien
7. Nederländerna
8.Grekland
9. Irland

10. Armenien
11. Finland
12. Sverige.
13. Norge
14. Litauen
15. Storbritannien
16. Österrike

17. Portugal
18. Lettland
19. Luxemburg
20. Serbien
21. Estland
22. Georgien
23. Slovenien
24. Spanien
25. Cypern
26. Tyskland

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.