– Vi vill att HBTQIA+personer, personer med icke-vit hudfärg och personer med olika typer av funktionshinder och diagnoser ska få existera i barn- och ungdomslitteraturen på samma sätt som samhällets majoritetsgrupper. Sedan 2020 har vi vuxit och är idag ett av Sveriges större barn- och ungdomsförlag.
– Jag har alltid brunnit för mänskliga rättigheter sedan jag som ung ung kände att minoritetsrepresentation i barn- och ungdomslitteraturen saknades.
Remy är även författare och skriver fantasy för barn 9–12 år, men nu i november är det alltså fokus på den nya bilderboken om drag som är gjord tillsammans med illustratören Helena Svedenberg.
– Idén om att skriva en barnbok om drag som ämne har funnits där i rätt många år, men på grund av tidsbrist lades det på hyllan fram till för några månader sedan. Det var då dragdebatten drog igång. De felaktiga fakta som spreds om drag och dragqueens gjorde att jag verkligen kände att en faktabok om drag behövdes. När personer jag bryr mig väldigt mycket om bli kallade allt från barnförövare till pedofiler, var det viktigt för mig att göra något för att bidra med mer förståelse kring drag.
Boken är skriven för läsålder 3–6 år och riktar sig både till barn som själva är nyfikna på drag och föräldrar som vill ha en större förståelse kring vad drag är för något. Boken är skriven som en guide där man får följa med pojken Liam på hans resa mot att bli en dragqueen. Han träffar på fyra dragdrottningar som stegvis visar honom vad drag är för något.
– Tanken är att informera om vad drag för barn är för något. Och med sådana enkla och tydliga beskrivningar att både barn och vuxna kan förstå det utan svårigheter. Det är inte så svårt och komplicerat som många tror.
Bland drakar och dragqueens har redan släppt en bok om drag riktad till barn, är detta ett ämne vi kommer att få se mer av?
– Jag tror personligen att dragdebatten kommer dö ut i takt med att folk får tillgång till mer fakta om vad drag för barn är för något. Idag är det en självklarhet för de allra flesta att konst kan målgruppsanpassas till många olika målgrupper. Alla vet att det finns en tydlig skillnad mellan en pekbok för barn och en deckarroman för vuxna, utan att det behöver förklaras. Alla vet att det finns en skillnad mellan en teckning målad av en treåring och en tavla av Picasso, utan att det behöver förklaras. Men av någon anledning har det för många inte varit lika enkelt att skilja på drag för barn och drag för vuxna, och jag tror endast det handlar om att drag som konstform fortfarande är främmande för de flesta – därför har man svårare att skilja på olika typer av dragframträdanden och tror felaktigt att drag för barn och drag för vuxna är samma sak.
”Hur man blir en dragqueen” ges ut av Cookies´N´Dragons