Det slår mig, strax innan Olivia Lobato river av nya låten “Fan Vad Dyrt” (snart på en radio nära er) på Spotify’s Höjden-scen en dryg timme efter öppnandet av Way Out West 2023, att besökarna på Sveriges mest fantastiska festival känns mindre och mindre där för musiken, och mer och mer för att man helt enkel bara måste vara där.
Missförstå mig inte, torsdagen i Slottskogen bjuder inte bara på strålande sol över en Hans-härjad park, utan också på en hel massa fantastiska artister. 070 Shake (aka Lily-Rose Depps flickvän) välte, efter en lite trevande inledning, det nya Linné-tältet med sina vocodade hits, Caroline Polachek var inte sämre i samma tält lite senare och allt ifrån gubbarna i Devo via (en ganska tråkig – sorry) Seinabo Sey till avslutande huvudnamnet Wizkid samlade mängder av partyglada festivalbesökare framför de stora scenerna. Allra bäst i mina öron var dock en fisknätsbeklädd Tove Lo på extremt party-humör, som brände av hit efter hit efter hit och toppade med att plocka upp en lika festsugen Veronica Maggio på scen för en härlig duett i “Jag Kommer”. Underbart!
Och någonstans där får jag samma känsla igen; Way Out Wests publik är nog långt mycket mer Tove Lo, Olivia Lobato, Stor, och Spotify-hits än vad ledningen vill låtsas om… Det känns bara som om utbudet på systerfestivalen Lollapalooza skulle passa de extremt festivalpeppade twentysomethings som köar för gratis vegan-glass bättre än King Gizzard & The Lizard Wizard, och att åtminstone någon mer list-toppare kunde fått plats på de stora scenerna.
Men det är egentligen en randanmärkning. Way Out West är så mycket mer än sin musik och sina artister (och då menar jag inte filmprogrammet, Skate-parken, pop-up restaurangerna och så vidare) och idag fortsätter det med Blur, Christine & the Queens, Aurora och Maja Francis. Vi ses i parken!
Foto: Carl Björklund