Så här är det: Från och med nu handlar Melodifestivalen 2023 enbart om Loreen.
Från det ögonblick som vi i torsdags fick se vad hon snickrat ihop för sin spektakulära Mello-återkomst så kände jag att detta är vad som ska vinna årets festival.

Tattoo är tre minuters Eurovision-perfektion, och Loreen ger allt i sitt Dune-inspirerade nummer. Hon poserar, väser, dansar och klöser sig genom sitt magiska nummer på sand-stänkta LED-skärmar och allt annat bleknar i jämförelse.
Sverige har redan störtdykt i odds-tabellerna inför Eurovision i Liverpool.
Folk och fans ÄLSKAR Loreens estetiska skåpställande.

Så, kan det falla igenom? Hon misslyckades ju med Statements 2017.
Nej. För den låten var otroligt polariserande. Antingen hatade folk den, eller så älskade de den. Och det var just mer ett statement än en låt. Tattoo är en låt med en otroligt hittig hook som sitter vid första lyssning. Och redan i introt känns det som att Tattoo presenterar sig som ”Bow bitches, här är vinnaren”.

Men är det konstnärliga numret med två LED-skärmar och Loreen i hudfärgad trikå och megalånga naglar FÖR konstnärligt?
Nej. Jag minns att vi Schlagerprofiler ställde oss samma fråga inför deltävlingsavgörandet i Växjö 2012 med Euphoria. Och svaret blir samma nu som då. Folk känner igen klass när dom ser det. De kommer att älska det här.
Och nu har alltför många här på plats i Malmö, som brukar tippa åt olika håll musikaliskt, sagt att detta är deras stora favorit, och då inser jag att detta bara kommer att sluta på ett sätt.
Folk har röstat med Eurovision-tänk under årets turné, och svenska saker som Nordman, THEOZ och Elov & Beny förpassas till semin, och nummer och låtar (Tone! Maria Sur! Markus & Martinus! Paul Rey!) som vi sett olika varianter av i Eurovision går till final. När SVT är dåliga på att påpeka att vårt främsta syfte med Mello är att vi ska välja ut en Eurovision-resenär, så verkar folk fatta galoppen ändå, och ta sitt kollektiva ansvar. Gott så.
Loreen går först till final under lördagskvällen, och sen är vägen krattad.
Mot LoreenPool.

Den andra finalplatsen tas väl av Kiana. Eller rocken. Eller Mariette.
Men vem bryr sig egentligen? Efter en rätt blek musikaliskt stafett  i tre veckor är vi framme vid sprinten, och i slutändan är det ju bara en som ska vinna. Och då spelar inte de andra löparna så stor roll.

Slutligen: Carola. Vilken stjärna hon är! I kvällens program får hon chansen att fira Främling 40-år och hon gör det genom att bränna av ett schlagermedley med Fångad, Främling och Fe…Evighet. Tyvärr har hon klämt in lite trist gospel och då tappar det tempo rejält, men resten är ljuvligt. Schlager de luxe!

Så betygen.

Where Did You Go – Kiana
Låtskrivare: Jimmy ”Joker” Thörnfeldt, Joy Deb, Linnea Deb
QX QX QX 
Ronny: Ursnygg debut av stjärniga 16-åringen (fyller idag!) Kiana, som både sjunger och dansar med amerikansk perfektion. Låten är av poppigt dansant snitt: Det är lite Dua Lipa och lite Clean Bandit och en del Zara Larsson. Här har man också tänkt helt rätt när det gäller numret med dansare som omger Kiana med ljusstavar, det ger energi, känns nytt och ser bra ut i rutan. Absolut min andra final-contender vid sidan av Loreen. Men den får slåss med rocken…

QX QX QX QX
Ken: Härlig Zara Larsson-pop med en ung energisk artist som de flesta kommer upptäcka för första gången ikväll. Kiana får göra allt det jag önskat Maria Sur fått göra istället för att stå still och dela sin smärta i regnet; dansa, sjunga, och bara totalt imponera med all sin talang. Är hon startfältets hetaste finalkandidat jämte Loreen? Jag tror det.

Edelweiss – Signe & Hjördis
Låtskrivare: Anderz Wrethov, Jimmy Jansson, Myra Granberg
QX QX 
Ronny: En fin svensk sommarvisa med två söta skönsjungande tjejer. Men vad vill man med den här låten? Jag förstår inte riktigt poängen med denna blommas medverkan? Det är liksom inte Eurovision-kul som Timoteij, inte med tryck som Hasse Andersson och det är inte Sarek-schlager. Eller Sonja Aldén-vackert. Det är tyvärr mest bara en ljum folkmusiklåt.

QX QX
Ken: Om First Aid Kit hade haft Hasse Andersson och Kalle Moraeus som sina favoritartister istället för Emmylou Harris så kanske de hade låtit så här? Ett Timoteij på valium som inte siktar på dans på schlagergolven utan runt midsommarstången. Gulligt och harmlöst och så, så chanslöst ikväll. Dessutom så sött att man måste borsta tänderna efteråt.

Six Feet Under – Smash Into Pieces
Låtskrivare: Andreas ”Giri” Lindbergh, Benjamin Jennebo, Chris Adam, Jimmy ”Joker” Thörnfeldt, Joy Deb
QX QX QX
Ronny: Mellorockens glansdagar är över och numer går de sällan längre än till Andra Chansen (eller som den nu heter, semifinal.) Men här hajar man till, för numret är svinsnyggt. Det känns som att man flyttas in i en serietidningsaction i Tokyo och snubbarna i bandet ger allt i tre minuter. Kidsen kommer att älska detta, mest på grund av den maskbärande trummisen och de otroligt energiska basisterna. Låten är lätt att gilla, och har alla ingredienser för att lyckas i Mello. Den är melodisk, lagom skramlig utan att skrämma bort den stora massan, och får vi bara lite mer ögonkontakt med sångaren så är detta gjutet i toppen.

QX QX
Ken: Många spår att det kan gå riktigt bra för de här grabbarna ikväll, och jag har väl inget direkt emot det. Det här är hyfsat stabil radiorock med schlagerrefräng och det brukar alltid ha en publik. För mig är det här dock mest en härligt iscensatt axelryckning som skulle kunnat vara ett finskt bidrag i Eurovision ungefär vilket år som helst (utom 2023), och en låt som jag kanske inte riktigt behöver ha med i en final. Sorry.

One Day – Mariette
Låtskrivare: Jimmy Jansson, Thomas G:son, Mariette
QX QX QX
Ronny: Låten är pampigt drömskt Eurovision-pop i midtempo, och det är en av årets absolut bästa låtstunder i Mello. Men: Mariettes scennummer lämnar lite att önska. Jag älskar Mariettes värme, sång och innerlighet, men det hade varit kul att se en ny sida av henne efter fem Mello-försök. De beiga färgerna på sångerskan och dansare lyfter inte numret, och numret med dansare på en trappa känns lite väl traditionellt. Men Mariette är ofta nummer ett på något sätt, och en semiplats vore ändå rätt fett.

QX QX QX QX
Ken: Jag är väldigt svag för den här låten. Att ingen tidigare kommit på att få G:son att skriva musik som låter Laleh och pitcha det till Mariette känns nästan som ett brott mot mänskliga schlager-rättigheter, Numret är möjligen stundtals en hot mess (Varför så blekt? Och offrar de verkligen någon på en skateboardramp?) och kanske har svenskarna börjat tröttna på att skicka Mariette direkt till final efter fem tidigare försök? Det lär visa sig, men hos mig är låten oavsett en av mina absoluta favoriter i år. Tre minuter hopp i en sargad samtid som kan komma att få det svårt att hävda sig ikväll.

Mera mera mera – Emil Henrohn
Låtskrivare: Emil Henrohn, Jakob Redtzer, Ji Nilsson, Marlene Strand
QX QX
Ronny: Ett snyggt blå-rosa-schlagrigt nummer hjälper inte. Låtmässigt är detta ett enda stort hitte-på. Det är som att någon med noll koll på Mello 2023 försökt skriva en låt som ska låta billig schlager. Numret har visserligen energi, men låten tappar fart hela tiden och verserna är verkligen hopplöst bleka. Emil är en bra sångare, men jag är inte helt hundra på att han bär upp en egen soloakt i Mello. Men det blir ändå ett extra QX för textraden ”Jag har inget tålamod kvaaaar”. Den beskriver min känsla inför den här typen av bidrag väldigt bra.

QX 
Ken: Att någon skulle skaka liv i Daniel Mitsogiannis Pame-refräng, ge den Alcazars gamla disco-stråkar, och sedan sminka upp den som en sådan där låt man hör på bögklubbar runt klockan 01 varje lördag (med ett nytt förhoppningsfullt ansikte varje vecka som äntligen ska få göra popkarriär, men som man sedan ser på dansgolvet två veckor senare, dränkandes sina sorger i den där rosa champagnen de så förhoppningsfullt sjöng om) det trodde jag INTE! Själlöst hittepå att traska sidledes till på dåliga schlagerdansgolv, som ändå kan överraska med en tokröstande Tiktok-fanbase.

Gorgeous – Axel Schylström
Låtskrivare: Axel Schylström, Herman Gardarfve, Jonas Thander, Malin Halvardsson
QX QX
Ronny: Budskapet (om att man är fin som man är) är urfint, Axels sång sitter, och numret med projektioner av en avklädd Axel på en mörk scen är snyggt, det är lite Tusses Voices över det. Men helhetsintrycket blir ändå att vi sett det förut, att man inte har tålamod med ballader som inte har något exceptionellt, och att detta trots allt bara är tre minuters väntan på Loreen. Men hatten av för Axel som återkommer till Melloscenen med en låt som har något att säga.

QX QX QX
Ken: Axel Schylström visar sig vara en långt bättre sångare än vad man vetat tidigare i en låt som på riktigt har något viktigt att säga i en festival som annars slagit rekord i pain + rain-trivialiteter. Den första halvan är supersnygg, men sedan plockade någon på SVT fram exakt samma gamla trötta pop-gospel-nummer som använts till Nano, Tusse, John Lundvik, Faith Kakembo och fan och hans moster de senaste åren. Och då tappar jag nästan allt intresse. Synd på en bra sångare och en hyfsad låt!

Tattoo – Loreen
Låtskrivare: Jimmy ”Joker” Thörnfeldt, Jimmy Jansson, Loreen, Moa ”Cazzi Opeia” Carlebecker, Peter Boström, Thomas G:son
QX QX QX QX QX
Ronny: Det går inte att slita blicken från rutan under de tre minuter som Loreen utövar sin krigsdans mellan två LED-skärmar. Glöm allt vi sett hittills på Mello-scenen, både 2023 och tidigare år, för detta är tre minuters konstnärlig perfektion signerad Loreen och ljus- och scenkonstnären Tobias Rylander. ESc-vinnarens poserande mellan de två skärmarna är fullkomligt hypnotiskt, och det är eggande erotiskt utan att vara det minsta ”cheesy”. Låten? En dansant Loreensk uppdatering av Euphoria, vilket såklart är helrätt. Att Loreen går vidare direkt till final råder det ingen tvekan om. Ej heller att detta är vad vi skickar till Liverpool. Ja, jag är redan där.

QX QX QX QX QX
Ken: Behövde vi verkligen gå igenom alla de andra 27 för att äntligen få hamna här? En låt, en artist och ett nummer som inte bara sopar banan med allt annat vi sett och hört i år, utan även på ett bra tag. Stunden mot slutet när låten spelar vers men Loreen sjunger refräng är MAGISK. Som hon dompterar en bångstyrig hund… Oddsen för att vi ska vinna Eurovision (!) har redan störtdykt, så nu har vi kört om Ukraina (som tidigare toppat) trots att Loreen inte ens hunnit kliva in mellan de där två gigantiska LED-blocken i en TV-sändning. Det här känns så mycket mer än en artist som sjunger ett Mello-bidrag… Det är en urkraft. Som kan vinna Eurovision. Om ni bara röstar.

Vi tippar:
Final: Loreen & Smash Into Pieces
Semi: Mariette & Kiana
Femma: Emil Henrohn
Sexa: Axel Schylström
Sjua: Signe & Hjördis