Letar du efter något nytt att festa loss till i vintermörkret? Då kan vi tipsa om något lite otippat signerat den kulturella mångsysslaren Magnus Skogsberg Tear som nu är aktuell med låten En eld som kallas kärlek skapad från boleron Historia de un amo av den panamanska låtskrivaren Carlos Eleta Almarán år 1955.
Hur kom den här låten till?
– Jag började ju översätta utländska låtar och musik som jag förälskat mig i till svenska för över tio år sedan. Och under pandemin började jag skriva på min egen solo-föreställning [Tjeinch] som hade premiär på Stadsteaterns Soppteater förra året. Så nu har jag gått in i studio och spelat in flera av låtarna i den förställningen som jag kommer att släppa som singlar lite vartefter dom blir klara. Jag och min kapellmästare Mikael Sundin bestämde oss för att alla låtar skulle få ett eget liv och med de två låtarna som vi har släppt först Stjärnor överallt och En eld som kallas kärlek har vi gått all-in med full stråkorkester, arrat av Erik Arvinder, i tillägg till vår vanliga sättning för scen som är cello, gitarr, bas och trummor. Och vi kommer släppa nya föreställningsdatum till [Tjeinch] nu i Januari.
Och hur kom remixen till?
– När vi mixade och mastrade orginallåten började någon dansa i kontrollrummet. Och jag har väl tagit ett och annat hittepå-tangosteg på scen till den låten också. Så då föddes min idé att låta någon göra en remix.
– Emil Hellman på SoundFactory tände på idén och satte tänderna i den. Och nu klättrar den uppåt på min lilla Spotify-kanal. Jag gillar originalversionen vi gjort som passar bättre på scen, men älskar tanken på att folk kanske dansar (eller dammsuger) loss till min musik och tycker att Emil fick till ett skönt bra gung i sin remix.
Den blev ju väldigt kul och bra! Är klubbmusik kanske din framtid?
– Haha, ”I’ll try anything once” som det skrivs på Grindr när nån inte vill missa nåt. Men jag tänker såhär: Jag har fyllt 60 och känner att man har ju bara ett liv. Jag har inte tid att vara jante eller blyg, så en klubbremix kändes som en skön spark i röven på ålderismen.