Hilma handlar om konstnären som var en pionjär inom abstrakt konst och som långt efter sin död blev en hyllad feministisk ikon. För det var först för omkring tio år sedan som Hilma blev känd för en bred publik. Hilma skrev nämligen in i sitt testamente att hennes konst inte fick visas för allmänheten förrän tidigast tjugo år efter hennes död. Detta eftersom hon var övertygad om att omvärlden först då skulle förstå dess betydelse. Och mycket riktigt, idag är hon en av våra mest kända konstnärer.
Det var under en långflygning som Lasse och Lena såg filmen Personal Shopper, med Kristen Stewart, och i den refererade hon till Hilma af Klint. Efter det började Lasse forska om denna för dem okända svenska konstnär. Ett forskande som Lena nästan beskriver som en besatthet.
Lena: Han läste allt som fanns att läsa, gick ut i hennes fotspår, åkte till Tyskland där en dokumentär spelats in om henne och tog kontakt med släktingar.
Snart hade Lasse en tydlig vision: Lena ska spela Hilma den äldre, och Tora, parets gemensamma dotter ska spela Hilma den yngre. Och när världen drabbades av en pandemi började ett manus började ta form hemma i Bedford, utanför New York.
Lena: Tora connectade så starkt med Hilma att hon sa upp sig från sitt bankjobb och skrev en egen manus-version. Och vissa delar finns med i den färdiga filmen. Tora har alltid överraskat mig och jag har aldrig kunnat räkna ut vad hon ska säga eller göra. Att lämna ett drömjobb inom finans för att satsa på skådespeleriet. Jag visste inte ens att hon hade de tankarna.
Tora Hallström har filmat tidigare, men mest småroller i Lasses filmer. Att hon skulle spela en så här stor roll var för henne lika tänkbart som att flyga till månen.
Tora: Jag trodde aldrig att jag skulle bli skådespelare. Men jag ville inte prata om att spela Hilma förrän vi fixat finansiering och att filmen verkligen skulle bli av. När Viaplay sen kom in och accepterade att jag var med dök jag in med full dedikation.
Lena och Tora jobbade aldrig ihop efter som de spelar samma roll under olika tidsepoker.
Tora: Jag kände mig så lik mamma när vi filmade. Vi fick en ny sammanhållning och allt föll på plats. Vi såg på Hilma på samma sätt: En modern kvinna som bröt mot normer.
Lena: Vi blev kollegor som arbetade för samma lag, det var en häftig känsla.
Hilma af Klint bildade gruppen ”De fem” där Hilma och fyra andra kvinnliga konstnärer ingick. Tillsammans delade de inte bara konstintresset utan var nära varandra på mer än ett sätt. Hilma utvecklade också en kärleksrelation med sin mors sköterska, Thomasine Andersson, vilket skildras i filmen. Men googlar man Hilma af Klint så är hennes sexualitet verkligen inte tydligt utskriven. Men i den här filmen visas Hilmas romantiska relationer med både konstnärskollegan Anna och Tomasine. Tora bekräftar att de utgått från att Hilma var lesbisk.
Tora: Det genom att vi läst brev som hon skickade till Anna, som var hennes lifepartner, och även till Tomasine. Pappa har också haft kontakt med Hilmas familj som säger att det är sant. Dessutom har vi också talat med Hilma genom ett medium…
Ett medium?
Tora: Ja, och då fick vi veta av Hilma själv att det var sant. Och att det inte bara var relationer mellan Anna och Hilma utan mellan alla de fem kvinnorna. De var mycket svartsjuka och stundtals väldigt kaotiskt. Sen kan man välja att tro på medium, men jag gör det fullt ut.
Lena: Vårt medium, Benny, berättade fantastiska saker om Hilma som vi inte kunnat läsa oss till. Det är intressant, för i och med att hennes historia inte är vida känd har vi ett ”carte blanche”, men det innebär också ett stort ansvar. Vi vill berättas Hilmas historia.
Tora, vad har du själv för förhållande till HBTQ+communityt?
Tora: Jag har vuxit upp i New York som är en väldigt liberal stad, och bor i West Village. Min skola är också väldigt öppen där jag har vänner med olika sexuella läggningar och könstillhörigheter.
Har du själv reflekterat över din sexuella läggning?
Tora: Ja. Jag definierar mig definitivt inte helt straight, och kan känna mig attraherad av kvinnor även om jag aldrig haft en relation med en kvinna. Jag ser mycket av mig själv i Hilma. När vi träffade mediumet fick vi även veta att Hilma kände sig som både som man och kvinna, hon hade slips och kavaj på sig och rörde sig inte typiskt kvinnligt.
Hur var kärleksscenerna för dig som ”rookie”?
Tora: Bra. Jag var väldigt trygg med hon som spelade Anna. Jag älskade henne i verkliga livet också. Det var väldigt tryggt med ett helkvinnligt team omkring, pappa var inte med. Idag jobbar alla med intimitetskoordinator och säkerställer en trygg miljö.
Hur var inspelningen i övrigt?
Tora: Jag hittade nya sidor av mig själv som jag tonat ner, lagt band på. Pappa har en känsla att få fram känslor hos människor som nästan inte är rättvis. Jag blev så otroligt påverkad.
Lena: Det är absolut en trygghet att vi lever ihop och älskar varandra. Men Lasse är väldigt noggrann med att alla i teamet är på samma nivå. Att vi är nära privat blir nästan tvärtom jobbmässigt. Han kan vara ännu rakare mot oss. Det är väldigt tydliga besked (skrattar).
Hur är er koppling till Sverige idag?
Lena: Vi trivs väldigt bra i New York men ändå är man hemma och främling på samma gång. Man är lite gäst överallt.
Tora: Jag känner mig svensk med alla svenska traditioner. I framtiden vill jag ha en svensk familj för det är här jag känner mig hemma ändå. Men samtidigt älskar jag New York…
Lena, vad blir du mest igenkänd för?
Lena: Åh, det är väldigt olika. Alltifrån actionserien Alias till Varats olidliga lätthet. Jag får så mycket fina reaktioner, och då folk säger att en roll betytt mycket blir jag så jäkla glad.
Lena har framöver filmer på gång med alltifrån Rolf Lassgård och Anthony Hopkins till Marisa Tomei och Camila Mendes. Och Tora Hallström fortsätter skådisstudierna i New York och vill även skriva. Hennes idol är Fleabags Phoebe Waller Bridge.
– Hon är fantastisk. Så rolig och så smart i sitt skrivande.
Hur känns det nu att världen får ta del av ert projekt?
Lena: Jag är jättetaggad på att publiken ska få se det vi jobbat med.
Tora: Det känns läskigt, men skönt så folk får se att jag är mer än Lasse och Lenas dotter.
Hilma” har biopremiär i dag den 19 oktober och får premiär på Viaplay 18 november.